Samo 2024. godine kroz Srbiju je prošlo 80 miliona vozila, ostvareni su prihodi od naplate putarina nešto manji od 420 miliona evra.
Razlog tome svakako je što su srpski putevi sigurno jedan od najkraćih, najpouzdanijih i najboljih pravaca koja koriste vozila iz Zapadne Evrope, a dostupan je moderni sistem elektronskog plaćanja putarina uz tag uređaje.
On pruža najudobniji način plaćanja putarina, mogućnost da se apart veže za platnu karticu korisnika. Tako će se prolaskom vozila kroz predviđen deo stanice za elektronsku naplatu, jednostavno skinuti sa računa korisnika predviđen iznos naknade za korišćenje određene deonice autoputa.
Ovaj trenutno najpopularniji vid naplate očekuje i naredni korak za par godina, kada će se preko 90 odsto rampi podići i vozila će prolaziti kroz tzv. „multi-lane free flow“ odnosno slobodan prolazak vozila bez zaustavljanja zahavljući tagu. Trenutno srpski tag koristi preko 900.000 korisnika tagova, a naplatni sistem Republike Srbije povezan je sa naplatnim sistemima Severne Makedonije i Crne Gore. Intenzivno se radi na tome da se poveže sistem sa Hrvatskom, Republikom Srpskom i Grčkom.
Ove godine nas očekuje otvaranje novih deonica auto-puteva – produžetak auto-puta na moravskom koridoru, produžetak auto-puta „Miloš Veliki“. Takođe, javno preduzeće „Putevi Srbije“ u toku ove godine radi modernizaciju jednog dela sistema kojim će se proces izdavanja propusnica za kategoriju povlašćenih korisnika automatizovati i sva ta vozila više neće morati da koriste stare plastične kartice za prolazak, već će ta mogućnost biti implementirana kroz njihove tag uređaje i platforme.
Sve transakcije sistema za naplatu putarine beleže čuvaju se još od uvođenja elektronske naplate iz 2007, a da od uspostavljanja rada Nacionalnog data centra krajem 2019. godine u Kragujevcu čuvaju se sve fotografije svih transakcija, bez obzira na to da li se radi o fizički neplaćenim vozilima, elektronski neplaćenim vozilima i besplatnim korisnicima.
Tako je uspostavljen sistem da svi podaci budu transparentni i svi se čuvaju kako u savremenom data centru na naplatnoj stanici Beograd, tako i u državnom data centru u Kragujevcu, gde postoji „disaster recovery“ data centar, odnosno gde su bekapovani svi podaci.
Tako svako vozilo u sistemu za naplatu putarine, znači prolaskom kroz naplatnu stanicu, ostavlja određeni trag i taj podatak se čuva i u jednom i u drugom data centaru kao bekap.
Popusti uz ENP
Takođe, tu su i pogodnosti prilikom korišćenja prvog tag uređaja, popust od 6 odsto, a penzioneri i studenti imaju dodatni popust. Za teško teretno vozilo, emisijski razred evro 6, predviđeno je 10 odsto popusta. Vozilo na električni pogon ostvaruje popust od 10 odsto i svi popusti se sabiraju. Takođe, te pogodnosti važe i tokom korišćenje srpskog taga i u Srbiji, Crnoj Gori i Severnoj Makedoniji, a on se može nabaviti u više zemalja Evrope i Amerike gde posluje „Telekom Srbija“. Mnogi vozači iz regiona se zato pre odlučuju za kupovinu srpskog taga.
blic.rs