Posle 10 i po godina danas je pušten u rad novi Portal elektronske uprave (eUprava). Iako se zove Portal, to je zapravo kompletan informacioni sistem koji nudi brojne pogodnosti građanima.
Portal ima novi, unapređeni dizajn, prilagođen je i mobilnim uređajima, a omogućavanjem dvofaktorske autentifikacije pomoću mobilnog telefona praktično je uvedena i m-Uprava (m-government), odnosno mogućnost da građani i privreda kompletnu komunikaciju sa državom obavljaju putem mobilnog telefona.
“Novi portal ima nekoliko novih bitnih funkcionalnosti, a najznačajnija su tri noviteta. Prva značajna prednost je što je korišćenje usluga eUprave jednostavnije i što smo prvi put uveli dvofaktorsku autentifikaciju, odnosno prijavljivanje pomoću korisničkog naloga, uz potvrdu sa mobilnog telefona. Ovo je sjajna stvar jer tako praktično obezbeđujemo da se sve usluge koriste preko mobilnog telefona”, objašnjava direktor Kancelarije za IT i eUpravu Mihailo Jovanović u razgovoru za “Blic Biznis”.
Kao drugu važnu prednost novog portala on navodi to što građani sada mogu na jednom mestu da vide sve svoje podatke, iz svih registara – od podataka iz Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave – matična knjiga rođenih i venčanih, zatim iz Ministarstva unutrašnjih poslova – lična karta, pasoš, prebivalište, državljanstvo, boravište, vozačka dozvola, registracija vozila i oružje u legalnom posedu.
Tu su i Centralni registar obaveznog socijalnog osiguranja, podaci Nacionalne službe za zapošljavanje, Republičkog fonda penzijskog i invalidskog osiguranja (PIO fond) i podaci Republičkog geodetskog zavoda, gde možete videti i svoje nepokretnosti.
“Treća stvar koju bih izdvojio je sama organizacija Portala. Da bi se građani lakše snašli u stotinama usluga, znajući da oni ne žive upravne postupke, već realan život, napravili smo organizaciju podataka prema životnim događajima. Tako na portalu možete naći sekciju sa 8 podmenija – porodični život, vrtić, osnovno obrazovanje, srednje obrazovanje, studiranje, tražim posao, kupovina nepokretnosti i otpočinjanje poslovanja i osnivanje firme. Kada uđete u jedan porodični događaj, podaci su organizovani po principu najčešćih pitanja i odgovora, pa tako možete da saznate šta je esDnevnik ili šta vam je potrebno, gde i kada možete da upišete dete u vrtić. Sa trenutno oko 300 pitanja i odgovora na portalu pokrili smo najveći deo situacija u kojima mogu građani da se nađu”, ističe naš sagovornik, uz napomenu da su događaji i pitanja, odnosno odgovori, kreirani uz konsultaciju sa građanima i da će nastaviti da budu dopunjavani, u skladu sa potrebama i sugestijama.
Mihailo Jovanović ističe da su svi odgovori pisani tako da budu razumljivi običnom građaninu i nije korišćen težak birokratski rečnik, kojim ponekad umeju da se služe državne institucije.
Građani mogu da koriste novi portal već od danas (3. februara).
Oni koji nemaju sertifikat moći će svoj elektronski identitet, za prijavljivanje pomoću mobilnog telefona, da generišu na velikom broju šaltera širom Srbije, koje ćemo organizovati do kraja februara. Dakle, biće potrebno samo jedno fizičko pojavljivanje, nakon čega sve usluge građani obavljaju “iz fotelje” – navodi Jovanović.
Do kraja marta biće uvedeno i prvih 30 usluga za privrednike, a glavni ciljevi novog portala, prema rečima direktora Kancelarije za IT i eUpravu, su efikasnost, ekonomičnost, transparentnost, ali i smanjenje korupcije.
U naredne 2-3 godine građani i privreda praktično uopšte neće morati da idu na šaltere, već će sve potrebne usluge obavljati uz nekoliko klikova mišem.
Izvor: Blic