Delegacija Međunarodne razvojne finansijske korporacije DFC stigla je u Beograd, a jedna od ključnih tačaka pregovora sa Srbijom biće izgradnja “auto-puta mira” koji povezuje Niš i Prištinu.
Radovi bi trebalo da počnu do kraja godine, a prvo je u planu izgradnja trase Niš – Merdare, duge 77 kilometara. Početak radova se odnosi na deo auto-puta od Niša do Pločnika, dužine 33 kilometra i za to je, kako je više puta rečeno u Vladi, potrebno dve i po godine i 250 miliona evra.
Procenjena vrednost druge trase ovog auto-puta od Pločnika do Merdara od 44 kilometra iznosi oko 570 miliona.
Auto-put Niš-Merdare-Priština omogućiće Srbiji izlazak na albansku luku Drač na Jadranskom moru.
Takođe će povezati oko pola miliona građana Srbije koji žive u Pirotskom, Nišavskom i Topličkom okrugu. Put od Prištine preko Tirane do Drača i Jadranskog mora već je izgrađen.
To bi praktično bio još jedan autoput koju bi Srbiju direktno povezao s morem. Završetkom južnog i istočnog kraka Koridora 10 turisti iz Srbije do Grčke i Bugarske već sada ne silaze sa autoputa, a sa otvaranjem deonice Koridora 11 od Surčina do Obrenovca, na raspolaganju imaju i auto put Miloš Veliki sve od Surčina do Čačka, što je pravac ka crnogroskom primorju.
Ministarka Zorana MIhajlović kaže da će u sredu DFC-om razgovarati o povezivanju sa Prištinom na ukupno četiri putna pravca u dužini od 267 kilometara.
“To su izgradnja autoputa Niš – Merdare – Priština, dugog 100 kilometara, izgradnja autoputa Bujanovac – Končulj – Gnjilane – Štrpce od 78 kilometara, zatim brza saobraćajnica Raška – Jarinje – Kosovska Mitrovica na 61 kilometar, kao i rehabilitacija puta Ribariće – Brnjak – Zubin Potok u dužini od 28 kilometara”, ocenila je Mihajlović.
Mihajlović ističe da će u fokusu biti nastavak finansiranja autoputa od Niša do Merdara i Prištine, za šta treba obezbediti još više od 750 miliona evra.
Podsetimo, direktor američkog DFC Adam Boehler i predsednica Izvozno-uvozne banke (EXIM) Kimberli Rid potpisali su 15. septembra pisma o namerama dve stane za pomoć u finansiranju izgradnje auto-puta mira, koji je dugo bio ključni deo razgovora o normalizaciji odnosa.
Dve strane su prethodno, u januaru 2020, uz posredstvo Ričarda Grenela (specijalnog izaslanika za dijalog Srbije i Kosova američkog predsednika) potpisale pisma o namerama o obnovi aviosaobraćaja i razvoju drumskog i železničkog saobraćaja.
“Nije se ovo desilo odjednom. O izgradnji autoputa od Niša do Prištine govorili smo i ranije. Naša zemlja je pokazala da je otvorena i da nam je prioritet povezivanje sa regionom. Američka razvojna agencija ima mogućnost investiranja van SAD u iznosu od 60 milijardi dolara i mi treba da iz toga izvučemo ono najvažnije za nas, a to je da gradimo infrastrukturu”, rekla je resorna ministarka Zorana Mihajlović.
Vrednost tih investicija iznosi 3,7 milijardi evra, a sa brzom prugom Beograd-Niš investicije će preći 5,5 milijardi evra.
Dosadašnje američke investicije u Srbiji iznose milijardu dolara i zahvaljujući njima je zaposleno više od 20.000 ljudi.
Predsednik Privredne komore Srbije Marko Čadež kazao je da će otvaranje kancelarije DFC u Srbiji doneti vidljive i konkretne koristi i za ekonomiju celog regiona – kroz jeftine kredite malim i srednjim preduzećima, finansiranje infrastrukturnih i podršku investicionim projektima privatnog sektora – od energetike, preko prehrambene industrije i logistike do visokih tehnologija.
Izvor: Blic