Društvenim medijima kruži video-snimak na kojem se vidi kako mali hidroavion preleće kod Ade Međice tik pored splavova gde se nalazio veliki broj ljudi. Kapetan Lučke kapetanije Milan Nikolić kaže za RTS da je takav postupak izuzetno opasan i upozorava da na rekama najviše problema prave, kao i u drumskom saobraćaju, nesavesni vozači, odnosno ljudi koje nesavesno upravljaju svojim plovilima.
Početkom jula dve osobe su poginule, a jedna je uspela da preživi, kada je čamac, kojim su plutali na Savi, udario teretni brod. I dalje se mogu videti čamci koji glisiraju, skuteri koji neverovatnom brzinom prolaze i onuda gde neki iskaču iz čamaca da se rashlade, pa čak i avioni koji sleću kod Ade Međice.
Ko je opasnosti vrebaju na rekama i šta ne smete da radite
Društvenim medijima kruži video-snimak na kojem se vidi kako mali hidroavion preleće kod Ade Međice tik pored splavova gde se nalazio veliki broj ljudi. Kapetan Lučke kapetanije Milan Nikolić kaže za RTS da je takav postupak izuzetno opasan i upozorava da na rekama najviše problema prave, kao i u drumskom saobraćaju, nesavesni vozači, odnosno ljudi koje nesavesno upravljaju svojim plovilima.
Početkom jula dve osobe su poginule, a jedna je uspela da preživi, kada je čamac, kojim su plutali na Savi, udario teretni brod. I dalje se mogu videti čamci koji glisiraju, skuteri koji neverovatnom brzinom prolaze i onuda gde neki iskaču iz čamaca da se rashlade, pa čak i avioni koji sleću kod Ade Međice.
Međutim, dodaje, nemali je broj onih koji krše pravila na rekama – vozači skutera, malih čamaca, većih čamaca i brodova, hidroaviona.
“Najviše problema prave, kao i u drumskom saobraćaju, nesavesni vozači, odnosno lica koje nesavesno upravljaju svojim plovilima. Karakterističan je sektor ušća od nula kilometara reke Save do 11, gde važe posebna pravila i gde je zabranjeno pravljenje talasa i povlačenje vode. Dosta ljudi se ne pridržava tih mera, odnosno tih uputstava i pravila, tako da oni najviše prave problem”, kaže Nikolić.
Hidroavion preletao iznad Ade Međice tik uz splavove i kupače
Društvenim medijima kruži video-snimak na kome se vidi kako hidroavion preleće kod Ade Međice tik pored splavova gde se nalazio veliki broj ljudi.
Kapetan Lučke kapetanije upozorava da je takav postupak izuzetno opasan, da predstavlja opasnost za sve učesnike u plovidbi, kao i za ljude i decu koji su se u tom trenutku kupali pored splavova.
“Izuzetno je opasno. Ova oblast bi trebalo i biće u narodnom periodu u definisanju svih prava i obaveza. Ovo se za sada tretira kao vazduhoplov. U postupku smo sagledavanjem mogućnosti kako da ovu oblast hidroaviona definišemo”, kaže Nikolić.
Glisiranje opasno i za vozače i za kupače
Ističe da je zbog velikog broja plutajućih objekata koji se nalazi na obalama reke Save i Dunava, ali i zbog mogućnosti sudara ili naletanja na drugo plovilo ili na osobe u vodi veoma opasno glisiranje u toj oblasti.
“Pogotovo povlačenje vode može da bude opasno kada je ovako nizak vodostaj. Ako se voda povuče, plutajući objekat može svojom dnom, odnosno svojim telom, da dodirne dno i da dođe do oštećenja tih objekata”, kaže Nikolić.
Preplivavanje do Ade Međice opasno koliko i pretrčavanje auto-puta
Mnogi se odluče da razdaljinu od Novog Beograda do Ade Međice preplivaju, to je prema rečima, gosta Beogradske hronike isto toliko opasno koliko i pretrčavanje auto-puta, jer je Sava međunarodna reka na kojoj se odvija živ saobraćaj.
“Savom se prevoze šljunak, pesak, ugalj. I onda možete misliti tako neko neodgovoran ili adrenalinski zavisnik, ako tako smem da kažem, se odvaži da prepliva Savu. Ne bi smelo to da se radi, pogotovo ne bi smelo da se ide ispred broda. I zlatno pravilo, i kada ste u čamcu, ne prelazite sa obale na obalu ispred broda, već sačekate da brod prođe. Brod je u prednosti, možete zamisliti brod koji prevozi 6.000 ili 9.000 tona tereta, to je ogromna dužina, 140 do 210 metara dužina sastava, nemoguće je zaustaviti se”, upozorava Nikolić.
Na špicu Ade često se ukotve brodići i ljudi skaču sa čamaca i brodića i plivaju, gost Beogradske hronike ukazuje da je to opasno, te da je iz tog razloga Lučka kapetanija sa direkcijom za vodne puteve, izvršila dodatno obeležavanje plovnog puta.
“Pogotovo u toj zoni iznad Ade Međice, gde su dodatnim postavljanjem crvenih bova na neki način signalizirane učesnicima u plovidbi do koje linije smeju da usidre, odnosno da se zadržavaju. Van plovnog puta, naravno”, kaže Nikolić.
Ribolovci kao potencijalna opasnost
Prema njegovim rečima, potencijalnu opasnost po učesnike u plovidbi su i ribolovci, koji su, kaže, neretko neobeleženi, privezani za plovila, sa mrežama u potpunom mraku.
“Oni znaju neretko da se privežu za plutajuće obeležja, za crvenu i za zelenu bovu, da se usidre u otvoru plovidbenog mosta, što, priznaćemo, predstavlja veliku opasnost za sve učesnike u plovidbi. Svako od njih je u obavezi, pogotovo plovila i ljudi koji se bave privrednim ribolovom, da se pridržavaju svih pravila koje su propisana samim učešćem na vodi”, kaže Nikolić.
Upitan koliko je opasno upravljati čamcem na reci bez dozvola, odgovara da je teško upravljati čamcem na međunarodnim rekama čak i onima sa dozvolom i iskustvom, a kamoli licima bez dozvole.
“Onog trenutka kada lice stekne dozvolu, odnosno položi stručni ispit za upravljača čamca kategorije A ili B, ne znači da on zna da upravlja čamcem. Tek, kada dobije tu dozvolu, počinju njegovi dani plovidbe, odnosno sticanje tog dragocenog iskustva koje je neophodno za upravljanje plovilom. Što više dana se provede na vodi, veće je iskustvo. Što više manevara, veće je iskustvo”, kaže Nikolić.
“Može se činiti da je sve mirno i u jednom trenutku se napravi vir”
Naglašava da reku moramo poštovati jer je ona, kako kaže, nepredvidiva.
“Može nam se učiniti da je mirno sve. I u jednom trenutku da se napravi neki vir i koliko god je dobar plivač ili siguran u sebe neko ko upravlja plovilom, može da dođe u opasnost. Sava jeste pitomija od Dunava, ali je i ona opasna. Reka je to i zbog toga sam i rekao treba poštovati reku”, zaključio je Nikolić.