Srpskim železnicama se prevezlo u 2023. godini ukupno više od sedam miliona putnika, od čega prugom Beograd-Novi Sad oko 3,5 miliona, a između 50 i 55 odsto putnika je koristilo brzi voz Soko, rekao je za Tanjug v.d. direktora Srbijavoza Ivan Bulajić.
Naglasio je da se građani vraćaju železnici, koja u našoj zemlji doživljava renesansu, kao i da je tome doprinela linija Beograd-Novi Sad gde je brzina i kvalitet železničkog prevoza van bilo kakve konkurencije, kako autobusa, tako i automobila.
-Stvari se menjaju i na ostalim prugama, dosta radimo na čistoći vozova, redovitosti, kašnjenja su neuporedivo manja nego prethodnih godina i na prugama koje su konkurentne prema autobuskom saobraćaju kao što su pruge prema Užicu, Vršcu ili Sremskoj Mitrovici i osećamo drastično povećanje broja putnika – rekao je Bulajić Tanjugu tokom vožnje vozom “Nostalgiji” koji saobraća najatraktivnijom muzejsko-turističkom železnicom u Evropi Šarganskom osmicom, na Mokroj Gori.
On je istakao da se tokom 20 godina otkada ova pruga radi prevezlo 1,3 miliona putnika koji su došli da vide taj “železnički biser”.
-Samo u ovoj godinu, u letnjoj sezoni, putovalo je oko 73.000 ljudi Šarganskom osmicom, sad smo u toku zimske sezone koja traje do 28. januara, tako da očekujemo da će do kraja godine taj broj biti još veći – naveo je Bulajić.
On je naglasio da je interesovanje za putovanje vozom od Beograda do Novog Sada i dalje vrlo visoko i u porastu, te da je Srbijavoz, kao jedna odgovorna kompanija koja vodi računa o putnicima i njihovim potrebama, a u danima povećanih gužvi, uvela takozvane sinhrone odnosno po dva voza na svakoj liniji.
Bulajić je dodao da najviše ima putnika između Beograda i Novog Sada zbog najvećeg broja polazaka – 60 dnevno, a da je u toku 2024. godine planirano da se uvedu i dodatni polasci.
On je podsetio da je na ovoj trasi pokrenut projekat Dva muzeja povezana vozom sa partnerima – Galerijom Matice srpske i Muzejom Jugoslavije.
-Galerija Matice srpske se nalazi blizu stanice Novi Sad, a Muzej Jugoslavije blizu stanice Prokop , tako da su voz Soko i brza pruga koju smo napravili između dva grada najprirodnija veza i mogućnost da se u jednom danu bez problema obiđu oba muzeja – naveo je Bulajić.
On je potvrdio da je, prema izveštaju o poslovanju, ove godine Srbijavoz prvi put od osnivanja 2015. godine postala profitabilna kompanija sa ostvarenim neto prihodom od 370 miliona dinara u prvih devet meseci.
-Za prvih devet meseci ove godine smo profitabilni, sada pripremamo izveštaj za kraj godine i taj trend će ostati, tako da je od osnivanja 2015. naša kompanija konačno ušla u zonu neto dobiti, a ne neto gubitka – rekao je Bulajić.
Kada je reč o pruzi Beograd-Bar, Bulajić je podsetio da na njoj redovno saobraćaju vozovi do Užica, ali i “barski voz” koji tokom cele godine ide kao noćni auto-voz, a tokom letnje sezone i dnevni voz.
-Mi ćemo taj dnevni voz produžiti da ide od Novog Sada i Novosađanima omogućiti da idu na more – najavio je Bulajić.
On je naglasio da se radovi na pruzi Beograd-Subotica izvode brže od planiranih rokova i da je izvesno da će biti završeni do decembra 2024. godine, što će otvoriti međunarodni saobraćaj preko Budimpešte i omogućiti povezivanje sa evropskim gradovima.
-Prilično dobru tražnju imamo za liniju Subotica-Segedin, ali očekujemo da će otvaranjem pruge između Beograda i Subotice ta tražnja da se poveća, jer će putnici sa vrlo kratkim i jednostavnim presedanjem moći iz Beograda da odu za Segedin, a iz Segedina na svakih sat vremena postoje i vozovi za Budimpeštu – naveo je Bulajić.
Na pitanje kada će stići 18 novih elektromotornih Štadlerovih vozova na srpske pruge, Bulajić je rekao da će oni pristizati od aprila do kraja 2024. godine.
-To su izuzetno moderni, savremeni i kvalitetni vozovi koji nude pogodnosti kao što su vending mašine. Takođe, potpisali smo ugovore za pet brzih vozova iz Kine i očekujemo da oni stignu u Srbiju u toku 2025. godine, a da njihovo puštanje u saobraćaj bude krajem te godine ili početkom 2026. kada očekujemo da to koincidira sa otvaranjem cele brze pruge između Beograda i Budimpešte – naveo je Bulajić za Tanjug.
On je dodao i da će biti nabavljene i nove lokomotive, kao i da će se raditi remont postojećih vagona i dizel motornih vozova, te da će se mnogi projekti realizovati u saradnji sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj i međunarodnom železničkom bankom Eurofima.
-Novi projekti koje započinjemo ove godine su vredni 115 miliona evra, tako da se nastavlja snažan talas investicija u železnice – istakao je Bulajić.
Prema njegovim rečima, sa prestizanjem novih vozova iz Švajcarske biće pojačane linije kao što je Beograd-Novi Sad, ali će se uvesti i nove linije.
-Novi Sad ćemo povezati sa Sremskom Mitrovicom i Pančevom, daleko bolje će biti integrisano Pančevo sa Beogradom sa više polazaka dnevno između Sremske Mitrovice i Stare Pazove, a ono što me najviše raduje je da krajem godine bude završen remont pruge Niš-Brestovac, što će omogućiti da uvedemo 30 vozova dnevno između Leskovca, Niša i Aleksinca i time konačno ta renesansna železnica dođe i na jug naše zemlje – najavio je Bulajić.
On je kazao da u Srbijavozu trenutno ima oko 420 mašinovođa i da redovno objavljuju konkurse za prijem, te da je interesovanje veliko.
-I pored toga dosta sarađujemo sa Železničko-tehničkom školom kako bismo kroz prikazivanje svetle budućnosti železnice budućim učenicima povećali interesovanje za školu i njene smerove i time garantovali popunu otvorenih pozicija i u budućnosti – zaključio je Bulajić.
Tanjug