Kada govorimo o vršnjačkom nasilju, jednoj od neizostavnih tema roditeljstva, najčešće se asociramo na neprihvatanje našeg deteta od strane jedne grupe, jednu vrstu izolovanosti, međutim zanemaruje se činjenica da je veliki broj dece maltretiran upravo od strane prijatelja.
Pošto mala deca još uvek ne znaju da prijateljstvo ne znači samo ljubav prema istim stvarima i slična interesovanja, morate im pomoći da shvate definiciju tog odnosa, da nauče sa kim treba da provode vreme i da pravi prijatelji ne posramljuju, ne vređaju, ne udaraju i ne nagovaraju svoje drugare na nešto loše.
Promena grupe vršnjaka može biti upravo ono što detetu treba da izgradi svoje samopouzdanje i nauči kakav je osećaj imati prave prijatelje.
Osnove asertivnosti
Recite detetu da se obrati prijatelju koji ga vređa sledećim rečima: „Prestani da me zoveš tim imenima“. Neka navede svoju potrebu izjavom „ja“: „Ne volim kada me tako zadirkuješ“.
Ako se loše ponašanje nastavi, objasnite detetu da mora da ode. Asertivnost prevazilazi problematične interakcije tako što omogućava deci da vežbaju izražavanje ideja i potreba u svim društvenim situacijama. Vaš sin/ćerka će možda morati da nauče da govore uopšteno, što će im onda pomoći da imaju veće poverenje u stresnije, negativne interakcije, prenosi “Parents”.
Upoznajte rizike
Još jedno važno pitanje koje treba razmotriti u situaciji jeste šta bi dete moglo učiniti ranjivim na ove agresivne interakcije. Ovo ni u kom slučaju ne krivi njega za ponašanje drugih, ali znamo da postoje karakteristike koje neku decu čine podložnijom maltretiranju, uključujući nisko samopouzdanje i pasivnost.
Obratite se školi
Vaše dete je na početku osnovne godine gde se društvene veštine ubrzano razvijaju, a priroda prijateljstava se isto tako brzo menja. Interakcije sada postavljaju temelje za godine koje dolaze, tako da što pozitivnije mogu biti, bolje će se izgraditi samopouzdanje i samopoštovanje u ovoj formativnoj fazi razvoja.
Budući da je ovo toliko kritično, ako se čini da vaše roditeljsko podučavanje nije dovoljno uticajno (nije neuobičajeno kada su deca u osnovnom uzrastu), možda bi bilo vredno da se obratite školskom osoblju za podršku. U istraživanju nasilja je pokazano da najjači prediktor manjeg maltretiranja nije promena ponašanja pojedinaca, već obraćanje školskoj i društvenoj kulturi. Posetite školu i vidite koji društveni i emocionalni nastavni plan i program oni pružaju i ko je dobra osoba da posmatra vaše dete i pruži mu dodatnu podršku.
ona.rs