“Buđenje” biti obeležena prva godišnjica masovnog ubistva u Osnovnoj školi “Vladislav Ribnikar”, u kojem je 3. maja 2023. živote izgubilo devet učenika i radnik obezbeđenja škole.
Slavica Đukić Dejanović je istakla da će sutra, pre svega porodice ubijene dece, imati priliku da dostojanstveno izraze svoj bol, sećanje i patnju.
Ministarka je za RTS istakla da će svaki 3. maj biti dan ogromne tuge i sećanja na žrtve.
-Pitanje ‘zašto’ nikada neće dobiti potpuni odgovor, posebno ga neće dobiti oni koji su najviše pogođeni u ovoj traumatičnoj situaciji, a to su roditelji i porodice dece pred kojom je trebalo da bude čitav život – rekla je Đukić Dejanović.
Ministrka je rekla da će “Buđenje” biti simboličan naziv za program kojim će se sutra obeležiti godišnjica masovnog ubistva u Osnovnoj školi “Vladislav Ribnikar”.
-Sam početak obeležavanja ili buđenja sutrašnjeg dana biće vezan za mogućnost da oni koji su u takvoj potrebi se nađu na mestu gde se zločin i dogodio. I to u jednoj prostorno-likovnoj konstrukciji gde će dostojanstveno moći da izraze svoj bol, svoje sećanje, svoju patnju na način kako oni to misle – rekla je ministarka prosvete.
Ona je navela da će najpre to moći da učine samo roditelji i najbliži članovi porodice, a posle i građani koji budu imali tu potrebu.
Posle toga je planirano da od 9 do 19 sati u Tašmajdanskom parku, oko spomenika Desanke Maksimović, bude tzv. manifestacija forum.
-Jedan proaktivan odnos komunikacije članova Radne grupe i svih onih koji imaju potrebu da pošalju bilo kakvu poruku kako bi mogao da izgleda taj komemorativni doživljaj svih narednih dana i godina 3. maja, na koji način bi mogao da izgleda sam centar, na koji način zapravo razmišljamo o tome ‘zašto’ i na koji način razmišljamo o tome na koji način negovati dostojanstveno sećanje na žrtve – istakla je Đukić Dejanovićev.
Ministarka je rekla da će se u 20 časova na Tašmajdanu, ako vremenske prilike dozvole, a ako ne to će onda biti u SKC-u, poslati scensko-muzička poruka.
U vreme kada su se zločini dogodili u OŠ “Vladislav Ribnikar” i u okolini Mladenovca svi ekrani biće tamni čitav minut, dodala je ona.
Ministarka je rekla da glavnu reč u izgradnji memorijalnog centra treba da imaju roditelji ubijene dece.
-Ja sam stava da porodice žrtava dominantno treba da, pre svega same, daju svoj stav, da možda čuju razmišljanja i stručnih lica i svih dobronamernih građana, prijatelja, svih onih koji su pogođeni, a to smo svi mi, ali da u definitivnim porukama, idejnim porukama, njihov uticaj treba da bude dominantan, a naravno da će stručnjaci osmisliti kako najkvalitetnije realizovati njihovu ideju – rekla je Đukić Dejanović.
Ona je navela da se vodi računa i o sadržaju poruka koje treba da pošalje sam taj centar.
–Vodi se računa o tome da se što veći broj dobronamernih razmišljanja o tome kako negovati sećanje na nevine žrtve, nevino stradale, uopšte označi i na koji način, ne samo poslati poruku u građevinskom, arhitektonskom smislu, što je jedno vreme bila tema za raspravu u javnosti, nego koje su praktično idejne poruke – istakla je ministarka.
Navela je i da će sutra na Tašmajdanu biti jedno sanduče gde će oni koji ne budu želeli da direktno komuniciraju – moći u pisanoj formi da ostave svoju poruku.
Ministarka je navela da je ova događaj naveo sve da se vidljvost tema nasilja i bezbednosti dece bude veća.
-Mislim da su institucije sistema edukativne, da kažem edukativni subjekti škole, osnovne i srednje, podigle vidljivost teme i kod roditelja, i kod nastavnika, i kod dece. Veći broj pedagoga i psihologa u školama i njihova aktivnost, dali su izvesni rezultati u smislu sagledavanja prostog problema i posledica koje mogu biti toliko duboke i velike da čitavo društvo mora preduzimati sve više i više koraka da se minimiziraju – rekla je ona.
Đukić Dejanović je navela da je u tragičnim situacijama psihološka pomoć ključna, i da kada je u pitanju psihološka pomoć, mladi imaju manje predsrasuda u odnosu na njihove roditelje.
-Mladi umeju da zavire u svoju dušu i u dušu svog drugara, posebno ako ih na to podstičemo, ali na jedan način koji nije naređivanje, nego kroz dijaloge. Mladi imaju potrebu ako im damo mogućnost da to ne bude u psihijatrijskoj ustanovi, nego bude u pozorištu, bude u nekoj kafeteriji gde inače vole da se okupljaju. Dakle, bude u prostoru i u sredini kao i od pojedinaca koje oni prihvataju – rekla je ministarka prosvete.
Ona je dodala da se sada nameće i problem dificita psihologa i pedagoga u školama.
-Nemaju još uvek, nažalost, sve škole i psihologe i pedagoge, ali nema škole koja nema ili jednog ili drugog stručnjaka ovog profila. Važno je da psiholozi i pedagozi edukuju nastavnike, ostale saradnike, roditelje, kako da prepoznaju, pruže pomoć i na vreme predosete ili posumnjaju da njihovo dete, njihov rođak, neko dete u školskom uzrastu ima neki psihološki problem koji se može završiti agresijom – rekla je ministarka.
Đukić Dejanović je rekla da je ova školska godina bila školska godina dijaloga nastavnika i učenika neuporedivo više nego ranije, kao i da su sledeći koraci zapravo dalje produbljivanje aktivnosti vršnjačke edukacije.
-Da kompletan život u školama bude usmeren na vaspitnu, a ne samo na obrazovnu funkciju u još većoj meri nego što je to bilo u ovoj školskoj godini – istakla je Đukić Dejanović.
Izvor: Tanjug