Za razliku od zimskih prenumatika, ne postoji zakonska obaveza vožnje sa letnjim gumama, ali se ona svakako prepručuje iz nekoliko razloga.
Ukoliko vas saobraćajna policija zaustavi nakon 1. aprila a vi i dalje vozite sa zimskim gumama, niste u prekršaju i nije kažnjivo, ali postoji više razloga zašto se preporučuju letnje gume.
Zimske gume leti nisu bezbedne
– Zimske gume u letnjem periodu pre svega nisu bezbedne, jer je zimska guma pravljena od takve gumene mase da pri visokim temperaturama omekša, a to prouzrokuje produžen put kočenja. Letnji pneumatici su napravljeni od gumene smese koja bolje podnosi širok raspon temperatura i različite uslove na putu – objasnio je za Blic Damir Okanović , predstavnik Komiteta za bezbednost saobraćaja.
Letnji pneumatici su izrađeni od gumenih jedinjenja koja ih čine tvrđim u poređenju sa zimskim. Veća tvrdoća znači manju mogućnost deformacije blokova gazećeg sloja. To, pri visokim letnjim temperaturama, omogućava mnogo bolje performanse u vožnji, kao i kraći zaustavni put prilikom kočenja.
Nije ekonomično
– Zimske gume u letnjem periodu se mnogo brže troše i sklonije su mehaničkim oštećenjima pri visokim temperaturama, posebno kod naglog kočenja može doći do deformisanja gume. Zimski pneumatici izgube svoja svojstva tokom leta, pa nisu bezbedni za sledeću zimsku sezonu – ističe Okanović.
Manje buke
Letnje gume proizvode manje buke u vožnji u odnosu na zimske. Profil njihovog gazišta je tvrđi, pa je manja mogućnost deformacija materijala. To smanjuje nivo buke i čini letnju vožnju udobnijom.
Da li su polovne gume bezbedne?
Zbog navedenog poskupljenja dosta vozača razmatra opciju kupovine polovnih guma, pa smo pitali našeg sagovornika koliko su one bezbedne.
– Zbog bezbednosti se nikako ne preporučuje upotreba polovnih guma, to je narodski rečeno “mačka u džaku”. Polovni pneumatici mogu “na oko” da izgledaju dobro, ali da imaju skrivene deformitete, niko ne može sa sigurnošću da vam kaže poreklo te gume i koliko su vožene. Možda su skinute sa havarisanog vozila ili su pretrpele naglo kočenje. Možda su jednostavno stajale 10 i više godina, pa im je prošao rok trajanja. Onda nam ta prividna ušteda donese više štete nego koristi – ističe Okanović.
Prodavci polovnih guma služe se raznim trikovima i prevarama kako bi guma izgledala što bolje, a zapravo je neupotrebljiva i istrošena, a pre svega rizična za vožnju.