Претрага
Претрага
Close this search box.

Zamka za kupce polovnjaka: Kupoprodajni ugovor i plaćeni porez ne garantuju vlasništvo! Otkrivamo tajnu o kojoj svi ćute!

pexels.com

Ugovor sklopljen kod notara i plaćen porez na prenos i dalje ne znači da možete preneti auto u svoje vlasništvo, jer vas u MUP-u mogu sprečiti

Većina vlasnika polovnih automobila, ali i kupaca, veruje da kada overite kupoprodajni ugovor kod notara i platite porez državi više nema nikakvih prepreka da automobil i zvanično bude vaš.

Ali to nije tačno!

Zapravo, automobil koji ste kupili u jednom momentu morate da prenesete na sebe i u MUP-u. I upravo tu mogu da kažu da to ne možete da učinite jer kola imaju finansijsko opterećenje od strane izvršitelja. Zapravo, kola mogu biti predmet naplate dugovanja, a da vam onaj ko vam je prodao auto to uopšte ne kaže. A, s druge strane, maltene je nemoguće da sami to proverite.

Ali da krenemo iz početka, odnosno od toga kako auto postane predmet spora.

Kada dođe do dugovanja, izvršitelj ima ovlašćenje da od nadležnog MUP-a, odeljenja za registraciju vozila, zatraži podatak da li izvršni dužnik poseduje vozilo.

Ukoliko dobije potvrdu da onaj ko duguje jeste vlasnik vozila, izvršenje se može sprovesti prodajom auta. Ali problem je u tome što vlasniku vozila niko ne brani da taj automobil proda i uvali nekoga  u nevolju.

– Oduzimanje i prodaja dužnikovog vozila je jedno od zakonom predviđenih sredstava izvršenja, a podatke o dužnikovom vozilu izvršitelji može dobiti od MUP-a zvaničnim putem. Ako izvršitelj vozilo ne pronađe, može da raspište potragu za vozilom, što znači da kada MUP to vozilo pronađe u saobraćaju, dužan je da ga isključi iz saobraćaja i obavesti izvršitelja gde se to vozilo nalazi – objasnila je za 24sedam advokatica Danijela Miladinović.

pexels.com

Ugovor vas ne štiti skroz

Drugim rečima, kupoprodajni ugovor, pa čak ni plaćeni porez državi, ne štiti vas u potpunosti.

– Tako da kod kupovine polovnih vozila, nažalost, činjenica da imate kupoprodajni ugovor potpisan i overen kod notara ne znači da je automobil automatski vaš. Znači, može da se desi da date novac prodavcu, overite ugovor kod notara, ali ne možete da prenesete na sebe vozilo zato što prodavac ima dug zbog kojeg su izvršitelji blokirali prodaju. Problem je u tome što se prenos vlasništva obavlja u policiji, a ne kod notara, overavanjem ugovora, ili u Poreskoj upravi plaćanjem poreza na prenos apsolutnih prava – objasnila je ona.

Da stvar bude gora, ni notari ni Poreska uprava nemaju mogućnost da provere da li je vozilo pod nekim finansijskim opterećenjem. A apsurdno je i to što kad platite porez na prenos vlasništva, to i dalje ne znači da ste vlasnik vozila.

– Notari ne proveravaju da li je stavljena bilo kakva zabrana na predmet prodaje. Oni proveravaju samo da li se poklapaju podaci o vozilu u ugovoru i saobraćajnoj dozvoli. I identitet kupca i prodavca. Poreska uprava, takođe, ništa ne proverava. Samo naplaćuje porez na prenos. Dakle, plaćanje ovog poreza ne znači automatski prenos vlasništva – objasnila je ona.

Koliko je ovo škakljivo pitanje, govori i činjenica da u Komori javnih izvršitelja, i pored nekoliko mejlova i poziva koje smo im poslali, nisu ništa odgovorili prethodnih nekoliko dana. Takođe, zvaničan odgovor nismo dobili ni iz MUP-a, ali smo u nekoliko policijskih stanica uspeli da dobijemo upravo ovo informaciju, da se može desiti da se zbog blokade izvršitelja auto ne može preneti na novog vlasnika.

Provera direktno u MUP-u

Međutim, rekli su nam da je najbolje direktno sa vlasnikom otići u stanicu gde je auto registrovan i pitati na licu mesta da li vozilo ima neku finansijsku blokadu. A upravo to savetuje i naša sagovornica.

– Treba detaljno proveriti prodavca i vozilo. Ali kako? Najbolje rešenje bi bilo da notari imaju ovlašćenje da proveravaju, ali to nije slučaj. Druga opcija je da se ode lično sa prodavcem u MUP i proveri da li postoji neka zabrana – kaže advokatica Miladinović.

Ali, kako smo nezvanično uspeli da saznamo, i tu se može javiti problem. Naime, u manjim gradovima prenos vlasništva u MUP-u obično ne traje dugo, pa je samim tim i rizik da se nešto loše desi manji.

Međutim, u velikim gradovima poput Beograda, prenos vlasništva može da potraje i po 10 dana. A dokle god se ne prenese, vozilo pripada prodavcu a ne kupcu. I upravo u tom periodu, dok kupac čeka da i zvanično auto postane njegov, postoji opasnost da izvršitelj blokira prenos zbog duga.

Ako ste tako loše sreće, ne preostaje vam ništa drugo nego da tužite prodavca automobila koji vas je prevario. Ali, nažalost, ni to ne garantuje da ćete vratiti novac koji ste dali.

– Možete da se tužite bivšeg vlasnika jer vas je prešao, ali samo ako bude pronađen. Vrlo lako može da se desi da ne možete da ga nađete posle toga, posebno ako ne znate od koga kupujete vozilo – naglasila je naša sagovornica.

Foto: Pexels

Čuvajte se i ovlašćenja

Inače, u oglasima se često može videti da neko fizičko lice prodaje kola na ovlašćenje. Tako u Beogradu možete kupiti auto koji je na šabačke, subotičke ili neke druge tablice. Dakle, vozilo nije registrovanu u Beogradu, i ako se u njemu nalazi.

Prodavci ovih vozila imaju ovlašćenje, između ostalog, i da ih prodaju. I ukoliko je ovlašćenje ispravno, notar neće praviti problem da sklopi ugovor. Međutim, na ovaj način kupac ne upoznaje pravog vlasnika već posrednika. Tako da kod eventualnog suđenja može doći do još većih komplikacija.

Druga stvar, ako želite da proverite vozilo u MUP-u sa vlasnikom, onda ćete morati od “posrednika” da tražite direktan kontakt i odete u grad, odnosno stanicu gde je vozilo registrovani kako biste proverili da li je vozilo “čisto”.

Zbog svega ovoga, naša sagovornica savetuje poseban oprez kod kupovine polovnih automobila, jer u suprotnom jedino rešenje moraćete da potražite na sudu.

24sedam.rs

Tagovi:

1 Komentar
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Vidi sve komentare
Gost
Mile
31.05.2024 20:42

Bitno je da se svi lopovi namire a niko nizašta ne odgovara,dzunglo od države, sve to treba izmestiti iz policije i lične karte pasoše i vozila..

Povezane vesti