Foto: The Economic Times

Zakon o zaštiti potrošača donesen je 2014. godine ali većina građana nažalost ne zna na koji način da zaštite svoja prava.

Mnogobrojni su problemi sa kojima se susreću kupci u Srbiji. Kupili ste televizor ili veš mašinu dobili garantni list, oni se pokvare pre isteka garancije ali trgovac odbija da vam nadoknadi štetu ili akcijska cena ne odgovara iznosu na računu. Kako da zaštitite svoja prava i povratite novac rekao nam je Marko Dragić iz Udruženja za zaštitu potrošača Vojvodine.

– Tema zaštite potrošača je zaista kompleksna i veoma široka. Potrošači su zakonski zaštićeni kada kupuju proizvode od registrovanih pravnih lica i za to dobiju odgovarajući dokaz o kupovini (fiskalni račun). Uz fiskalni račun, potrošač ima zakonsku garanciju od 2 godine. Ukoliko se nedostatak pojavi u prvih 6 meseci, potrošač ima pravo da zahteva zamenu, popravku ili povrat novca, ako se pojavi nakon 6 meseci pa sve do isteka zakonske garancije od 2 godine, potrošač ima pravo da zahteva zamenu ili popravku.

Marko dodaje da se pravo na garancija od 2 godine odnosi na sve vrste proizvoda i usluga. Kupac mora da uloži pismenu reklamaciju trgovcu na mestu gde je kupio proizvod i istakne zahtev za zamenu, popravku ili povrat novca, u zavisnosti u kom periodu se pojavio nedostatak. Od tog trenutka trgovac je u obavezi da odgovori na reklamaciju u roku od 8 dana, a u roku od 30 dana da istu reši ukoliko je u pitanju tehnička roba, odnosno u roku od 15 dana ukoliko je netehnička roba.

– Ukoliko niste zadovoljni ishodom reklamacije ili je ista odbijena u tom slučaju možete se obratiti nekom od udruženja za zaštitu potrošača sa spiska Ministarstva registrovanih udruženja. Ako je u pitanju probijen rok za odgovor ili rešavanje reklamacije, ili ako je u pitanju neka druga nepoštena trgovačka praksa u vidu isticanja cena, (jedna cena na rafu, druga na kasi), u tom slučaju potrošač može da se obrati tržišnoj inspekciji – rekao je Marko Dragić iz Udruženja za zaštitu potrošača Vojvodine.

Zahvaljujući razvoju internet tehnologija sve veći broj potrošača se opredeljuje za internet kupovinu. Kupovina iz udobnosti svoga doma deluje kao super ideja ali veliki broj prevarenih građana kvari ovu sliku. Ukoliko se odlučite za kupovinu u onlajn prodavnici to treba da činite samo od firmi koje su registrovane.

– Kada je u pitanju onlajn trgovina u tom slučaju primenjuju se ista prava i isti rokovi kao i kada reč o kupovini u poslovnim prostorijama – rekao je Marko Dragić. – Samo što prilikom onlajn kupovine potrošač ima pravo da odustane od kupovine u roku od 14 dana bez bilo kakvog obrazloženja, odonosno ukoliko nije zadovoljan s kvalitetom, veličinom, bojom, itd. Sa druge strane, kada je u pitanju kupovina u poslovnim prostorijama potrošač ne može da odustane od kupovine, vrati proizvod ili da zameni za drugi ukoliko je proizvod saobrazan.

Autor: Mirjana Mažić

1 Comment
najstariji
najnoviji najviše glasova
Inline Feedbacks
View all comments
Johnny Walker Ns
24/11/2020 19:26

Kupite na Leto u Big-u u Office Shoes radnji patike Tommy Hilfiger platite 13.000 nosite ih povremeno dva meseca, odjednom se odlepe na suvom vremenu, ulozite reklamaciju a dobijete odgovor od Jugoinspekta da nisu za kisu.Onda ih odnesete kod obucara koji kaze da je to los lepak i da nema veze sa vlagom. Ok, pomislite nema veze mozda je takva serija, onda pred zimu kupite CAT Zimsku cizmu koja izgleda kao da je neunistiva i da bi sa njom mogli pregaziti Albaniju, platite 18.000 da bi na prvu zgazenu, do djona, baricu osetili hladnocu u cizmi.Pomislite da je to samo… Učitaj još »