Tog 1. maja 1994. godine svet Formuje 1 našao se u šoku. Ljubitelji automobilizma širom planete tugovali su za jednim od najboljih. Trostruki prvak Ajrton Sena poginuo je u nesreći za vreme San Marino Grand Prix-a. Imao je samo 34 godine.
Na neki način bio je to možda i najznačajniji vikend u istoriji ovog sporta. Rubens Baričelo, brazilski vozač, učestvovao je u teškoj nezgodi koja se dogodila za vreme treninga u petak. Iako je sudar bio krajnje ozbijan, Baričelo je brzo otpušten iz bolnice. I sam Sena ga je posećivao kako bi se uverio da je njegov kolega zaista dobro.
Dan kasnije, austrijski vozač Roland Racenberger nastradao je u stravičnog nesreći za vreme kvalifikacija. Mladi takmičar izgubio je život kada je svojim bolidom pri velikoj brzini udario u betonski zid. I pored ova dva strašna događaja, Sena je čvrsto insistirao da učestvuje u trci, suprotno svim savetima koje mu je uputio glavni doktor lekarskog tima F1 dr Sid Vatkins.
Mnogi su očekivali da će ovu trku osvojiti upravo Ajrton Sena. Bio je to njegov treći nastup u bolidu kompanije “Williams” nakon što je napustio “McLaren”. Sve je išlo po planu, bio je na vodećoj poziciji i delovalo je da ga ništa ne može zaustaviti na njegovom putu do pobede. Na red je došao i 7. krug, a Sena je brzinom većom od 300 km/h hrabro ušao u krivinu “Tamburello”. Nažalost, dogodilo se ono što je danas mnogima najtragičniji momenat u istoriji F1. Senin bolid je počeo da proklizava i izleteo je sa staze, udarivši pravo u betonski zid. Osećaj straha munjevito se širio među prisutnima. Trka je istog trenutka zaustavljena. Doktor Vatkins i njegov tim momentalno su krenuli u akciju.
Kroz svega dva minuta Ajrton Sena bio je u helikopteru na putu do lokalne bolnice u Bolonji. Nekoliko sati kasnije svet je saznao da je legendarni vozač F1 izgubio borbu za život.
Naknadno su članovi medicinskog tima otkrili javnosti da su u kokpitu Seninog bolida pronašli austrijsku zastavu koju je Ajrton planirao da raširi na pobedničkom postolju, u čast svog nastradalog kolege Rolanda Racenbergera. Nezamislivo u odnosu na današnja pravila i standarde sporta, trka je ponovljena a pobedu je odneo Majkl Šumaher.
Sahrana Ajrtona Sene ispraćena je globalno. U Sao Paulu preko milion ljudi okupilo se na groblju da poslednji put pozdrave legendu. Još nekoliko miliona izašlo je na ulice širom Brazila, a vlada ove države proglasila je trodnevnu žalost. Broj onih koji su tugovali za Senom ne treba da iznenadi, bio je nacionalna ikona i heroj mnogima – od odrastanja u favelama do piedestala Formile 1 svojim uspesima insprisao je druge.
“Bog je dugo vremena čuvao svet Formule 1. Ovog vikenda to nije činio” – rekao je trostruki šampion Niki Lauda.
Bio je obožavan od strane publike mnogo više nego od strane drugih vozača. Kolege su poštovale njegov trud i želju za pobedom. Senin poslednji čin pred kobnu trku bio je sastanak sa starim timskim rivalom Alainom Prostom, a tema ovog susreta bila je oživljavanje Grand Prix asocijacije vozača , sindikata koji bio se borio za bezbednije uslove takmičenja. Sada 26 godina od odlaska u večnost, Senino profesionalno nasleđe je prisutnije nego ikada.
Sport je daleko bezbedniji nego ranije, uvedene su barijere, izmenjene staze, a na snazi su i viši bezbednosni standardi. Jedini vozač koji je svoj život izgubio u bolidu od tada jeste pokojni Džuls Bijanči koji je poginuo u nesreći za vreme trke u Japanu 2015. godine. Seinina sestra osnovala je Institut Ajrton Sena, čija je misija prikupljanje sredstava za decu i siromašnih porodica.
Njegova tri zlata možda deluju skromno u donosu na Hamiltonovih šest ili Šumaherovih sedam. Ali, kada ljubitelje Formule 1 pitate za ime najboljeg vozača svih vremena, odgovor je samo jedan – Ajrton Sena da Silva!
Autor: Stefan Koprivica