AUTOEXPERT: Na današnji dan 1994. godine napustio nas je Ajrton Sena

       
Foto: Getty Images

Tog 1. maja 1994. godine svet Formuje 1 našao se u šoku. Ljubitelji automobilizma širom planete tugovali su za jednim od najboljih. Trostruki prvak Ajrton Sena poginuo je u nesreći za vreme San Marino Grand Prix-a. Imao je samo 34 godine.

Na neki način bio je to možda i najznačajniji vikend u istoriji ovog sporta. Rubens Baričelo, brazilski vozač, učestvovao je u teškoj nezgodi koja se dogodila za vreme treninga u petak. Iako je sudar bio krajnje ozbijan, Baričelo je brzo otpušten iz bolnice. I sam Sena ga je posećivao kako bi se uverio da je njegov kolega zaista dobro.

Dan kasnije, austrijski vozač Roland Racenberger nastradao je u stravičnog nesreći za vreme kvalifikacija. Mladi takmičar izgubio je život kada je svojim bolidom pri velikoj brzini udario u betonski zid. I pored ova dva strašna događaja, Sena je čvrsto insistirao da učestvuje u trci, suprotno svim savetima koje mu je uputio glavni doktor lekarskog tima F1 dr Sid Vatkins.

Foto: Getty Images

Mnogi su očekivali da će ovu trku osvojiti upravo Ajrton Sena. Bio je to njegov treći nastup u bolidu kompanije “Williams” nakon što je napustio “McLaren”. Sve je išlo po planu, bio je na vodećoj poziciji i delovalo je da ga ništa ne može zaustaviti na njegovom putu do pobede. Na red je došao i 7. krug, a Sena je brzinom većom od 300 km/h hrabro ušao u krivinu “Tamburello”. Nažalost, dogodilo se ono što je danas mnogima najtragičniji momenat u istoriji F1. Senin bolid je počeo da proklizava i izleteo je sa staze, udarivši pravo u betonski zid. Osećaj straha munjevito se širio među prisutnima. Trka je istog trenutka zaustavljena. Doktor Vatkins i njegov tim momentalno su krenuli u akciju.

Kroz svega dva minuta Ajrton Sena bio je u helikopteru na putu do lokalne bolnice u Bolonji. Nekoliko sati kasnije svet je saznao da je legendarni vozač F1 izgubio borbu za život.

Naknadno su članovi medicinskog tima otkrili javnosti da su u kokpitu Seninog bolida pronašli austrijsku zastavu koju je Ajrton planirao da raširi na pobedničkom postolju, u čast svog nastradalog kolege Rolanda Racenbergera. Nezamislivo u odnosu na današnja pravila i standarde sporta, trka je ponovljena a pobedu je odneo Majkl Šumaher.

Foto: planetf1.com

Sahrana Ajrtona Sene ispraćena je globalno. U Sao Paulu preko milion ljudi okupilo se na groblju da poslednji put pozdrave legendu. Još nekoliko miliona izašlo je na ulice širom Brazila, a vlada ove države proglasila je trodnevnu žalost. Broj onih koji su tugovali za Senom ne treba da iznenadi, bio je nacionalna ikona i heroj mnogima – od odrastanja u favelama do piedestala Formile 1 svojim uspesima insprisao je druge.

“Bog je dugo vremena čuvao svet Formule 1. Ovog vikenda to nije činio” – rekao je trostruki šampion Niki Lauda.

Bio je obožavan od strane publike mnogo više nego od strane drugih vozača. Kolege su poštovale njegov trud i želju za pobedom. Senin poslednji čin pred kobnu trku bio je sastanak sa starim timskim rivalom Alainom Prostom, a tema ovog susreta bila je oživljavanje Grand Prix asocijacije vozača , sindikata koji bio se borio za bezbednije uslove takmičenja. Sada 26 godina od odlaska u večnost, Senino profesionalno nasleđe je prisutnije nego ikada.

Sport je daleko bezbedniji nego ranije, uvedene su barijere, izmenjene staze, a na snazi su i viši bezbednosni standardi. Jedini vozač koji je svoj život izgubio u bolidu od tada jeste pokojni Džuls Bijanči koji je poginuo u nesreći za vreme trke u Japanu 2015. godine. Seinina sestra osnovala je Institut Ajrton Sena, čija je misija prikupljanje sredstava za decu i siromašnih porodica.

Njegova tri zlata možda deluju skromno u donosu na Hamiltonovih šest ili Šumaherovih sedam. Ali, kada ljubitelje Formule 1 pitate za ime najboljeg vozača svih vremena, odgovor je samo jedan – Ajrton Sena da Silva!

Autor: Stefan Koprivica

Komentari: