Koliko žene u našem okruženju, ali i generalno znaju o terminu “menstrualno siromaštvo”? U njemu žive sve one koje ne mogu da priušte neophodne proizvode tokom menstruacije i nemaju mogućnost da održavaju higijenu. Jelena Mirić, aktivistkinja i članica “Ženske inicijative” govorila je za NS Uživo o ovoj temi koja pogađa mnoge mlade devojke.
– Važno nam je da razbijamo predrasude o menstruaciji i da dižemo svest, svi mi koji se bavimo aktivizmom, koliko je važno da žene budu slobodne i osnažene, da se ne stide nečega što je prirodni ciklus koji se odvija u telu. Pozitivna stvar je što mlade žene sve više uče i upoznaju svoje telo, prošle nedelje smo imali konferenciju sa učenicama u Sremskim Karlovcima, gde je odziv bio fantastičan. Devojke su tada dobijale pakete uložaka, ali i gelove za intimnu negu, vlažne maramice, zapravo ceo set za prvu pomoć. One su izrazile veliko interesovanje, dok mi često na društvenim mrežama dobijamo pitanja i poziv na pomoć u smislu da je potrebno rušiti tabue o menstruaciji kao takvoj.
Podsetimo da je prošlog meseca sve novosadske studentkinje doma “23. oktobar”, ali i one koje studiraju na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu obradovala novina da će do kraja godine imati obezbeđene besplatne higijenske uloške, o čemu smo ranije i pisali.
U nastavku razgovora, naša sagovornica je istakla da pored 15 fakulteta u Srbiji, u kojima su obezbeđeni besplatni ulošci uz pomoć “Ženske inicijative” u saradnji sa kompanijom ” Libresse”, inicijativa je naišla na veliku podršku, a to potvrđuje i činjenica da se za ovo interesuju i drugi predstavnici fakulteta, a uključuju se i razni učenički parlamenti.
Cilj ove inicijative je da ovo zaživi na svim univerzitetima, fakultetima i srednjim školama.
Takođe, kako bi se priča dalje razvijala, ova mlada aktivistkinja osnovala je i svoj brend pod nazivom “Svemirka” gde su dostupne torbice za higijenske uloške i platnene kese za prljav i čist veš za putovanja. Mirićeva je istakla da je samo ime brenda nastalo tako što je njena baka bila krojačica, a tri generacije žena u njenoj porodici imale su ime Mirjana, a nadimak im je Mirka Svemirka. Baš iz toga je “Svemirka” žena koja je svemoguća i može sve što želi.
-Ideja je bila da krojačica koja pravi ove torbice bude žena, da korisnica bude žena i da deo ide ženama. Naravno, u svemu što radite, ima i onih koji na sve to gledaju negativno, pa kritikuju to što ulošci koje smo obezbedili nisu organski ili nisu neke druge vrste, ali mi trenutno nismo u situaciji da biramo kakvi će oni biti i koja kompanija će ih proizvoditi. Mi verujemo da je važno imati uložak, a da li je on brenda “Always” ili “Libresse” ne igra veliku ulogu – istakla je Jelena.
Ona je navela da tokom naredna dva meseca planiraju da održe edukacije u srednjim školama i da razgovaraju sa ženama o ovim temama, a ono što je posebno interesantno jeste da se i muškarci prijavljuju za iste. Žele da znaju više o tome i da podrže suprotni pol, kao i da istaknu da ne treba samo žene da se edukuju o tome.
Još jedna lepa vest jeste da “Ženska inicijativa” u saradnji sa poliklinikom “Eurolab” koja se nalazi u Novom Sadu, omogućuju novosadskim studentkinjama popust na veliki ginekološki pregled.
U svetu oko 500 miliona žena nema dovoljno novca za menstrualne potrepštine, niti uslove za održavanje higijene tokom menstruacije, procena je Svetske banke. Takođe, BBC je u svom istraživanju i pisanju na ovu temu, došao do podataka da je oko devet odsto žena navelo da im se događa da uložak, odnosno tampon, ne promene duže od šest do osam sati jer nemaju novca da kupe dovoljnu količinu ovih proizvoda.
Milica Šolaja