Претрага
Close this search box.

Vesić: Zajednički projekti Srbije i Kine vredni 20 milijardi dolara

Foto: TANJUG/ PREDRAG MITIC/bs/Arhiva

Jedno od centralnih mesta u desetogodišnjem privrednom uzletu Srbije zauzima upravo saradanja sa Kinom, poručio je danas ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić, ističući da je vrednost svih zajedničkih projekata čak 20 milijardi evra.

Uz dobrodošlicu gostima iz Kine, učesnicima Medijskog i naučnoistraživačkog seminara dve zemlje, poručio je da je Srbija danas zemlja koja se ubrzano razvija i modernizuje, u kojoj su postignuta politička i ekonomska stabilnost, što je za rezultat imalo velika javna ulaganja, pre svega u razvoj infrastrukture.

– Jedno od centralnih mesta u ovom desetogodišnjem privrednom uzletu Srbije zauzima upravo Kina i saradnja sa Kinom. Zahvaljujući dvojici lidera, predsednicima Aleksandru Vučiću i Si Đinpingu, dve zemlje su, posebno od 2016. godine, izgradile čelično prijateljstvo, iz kojeg se rađaju nove perspektive naših odnosa – rekao je Vesić.

Istakao je da je vrednost svih zajedničkih projekata 20 milijardi evra, od kojih su četiri milijarde skoro realizovane, izgradnjom auto-puteva, brzih saobraćajnica i pruga, kao i drugih kineskih investicija koje nisu u oblasti transporta, ali su važne za Srbiju.

– Želimo da nastavimo saradnju sa vama, držeći se stare izreke – ‘Drži se novog puta i starog prijatelja’. Srbija je na putu ka članstvu u EU, ali se nikada neće odreći prijatelja među kojima je i Kina – rekao je Vesić i izrazio zadovoljstvo što sve više članica EU razume da saradnja sa Kinom nije protiv Evrope, već na obostranu korist.

Ministar je naveo da se na primeru Kine najbolje vidi kako su investicije u infrastrukturu, posebno transportnu – puteve i železnice, ali i druge vidove saobraćaja, imale ogroman pozitivan uticaj na privredni i ekonomski razvoj.

– Impozantan je, za nas, način na koji je Kina povećala transportnu mrežu – rekao je Vesić.

Ukazao je da je ukupna mreža puteva u Kini 2004. godine bila 104.000 kilometara, a danas čak 5,2 miliona kilometara, dok je zaključno sa 2022. godinom u Kini bilo 177.000 kilometara auto-puteva i brzih saobraćajnica, kojih je pre 12 godina bilo – 85.000 km. Dužina pruga je sa 51.000 kilometara 2010. godine, povećana na 103.000.

Posebno je ukazao na doprinos Kine razvoj saobraćajne infrastrukture u Srbiji i pomoći u zajedničkom razvoju srpskih brzih pruga, ističući da je Srbija trenutno zemlja koja gradi najviše kilometara brzih pruga u Evropi, a da nije ni najbogatija, ni ekonomski najveća.

Dodao je da je pre dve godine pušteno u saobraćaj prvih 76 kilometara brze pruge od Beograda do Novog Sada, dok će ove godine profunkcionisati i 108 kilometara brze pruge od Novog Sada do Subotice, kako bi se 2026. godine Beograd i Budimpešta spojili brzom železnicom.

Dodao je da uključenje Grčke i Severne Makedonije u projekat izgradnje brze pruge, znači da će u narednim godinama brzom prugom bii povezane Atina i Budimpešta – najdužom brzom prugom u Evropi, dugom više od 1.500 km.

Vesić je konstatovao da se upravo na primeru brze pruge vidi koliko je Kina potrebna Srbiji, ali i Srbija – Kini.

– Kineska kompanija koja radi na projektu brze pruge, jedna od najboljih “China Railway Internationaln Company”, dobila je sve evropske sertifikate za izgradnju brzih pruga, što znači da su radeći u Srbiji postali sposobni da rade brze pruge širom Evrope, a napravili su i svoj model interoperabilnosti sa evropskim sistemima, što jača i kapacitet vašeg preduzeća da otvore evropsko tržište. Sa druge strane, juče je u Srbiju stigao prvi brzi voz iz Kine, a pošto bude predstavljen u Srbiji, nastaviće put u Češku, kako bi bi testiran i prilagođen evropskim standardima. Kineski brzi vozovi biće prilagođeni evropskim standardima i zato je za Kini važna Srbija, koja im otvara vrata ervopskog tržišta – pojasnio je Vesić.

Izrazio je zahvalnost Kini, ail i ponos što je Srbija jedna od malog broja evropskih država u koju su kineski kapital i investicije dobrodošle.

– Zajednički menjamo istoriju ovog dela sveta i hvala vam na tome – podvukao je ministar.

Dodao je da sada sledi prelaz na novi nivo, odno na model visokokvalitetnog razvoja infrastrukture, to podrazumeva pametne auto-puteve, pruge, upravljanje transport sistemima, gde upravo postoje mogućnosti za dalji razvoj saradnje sa Kinom, u oblasti veštačke inteligencije, inovativnih rešenja, električnih automobila…

– Verujemo u čelično prijateljstvo Srbije i Kine. Hvala što ste velika sila, jedna od najvećih u svetu, koja ne koristi snagu svoje ekonomije za političke pritiske na male zemlje. Srbija je mala po broju stanovnika i teritorijom, ali ponosna i srećna što ima ravnopravnu saradnju sa Kinom, dok Kina koristi snagu svoje ekonomije da bi promovisala globalne ideje, na korist svih. Ponosni smo što smo jedna od 28 država članica inicijative “Pojas i put” – poručio je Vesić.

Izrazio je zahvalnost Kini na podršci teritorijalnom integritetu Srbije, kao što Srbija čvrsto podržava politiku jedne i teritorijalni integritet te zemlje.

– Verujemo da su naši partnerski odnosi primer kako jedna mala i jedna velika zemlja mogu da sarađuju na korist svih i da ćemo nastaviti da pomeramo granice u Srbiji i biti dobar primer saradnje Evrope i Kine – rekao je Vesić.

U tom kontekstu, apostrofirao je posetu kineskog predsednika Si Đinpinga Srbiji, ističući da je Beograd jedna od samo tri evropske prestonice koju će posetiti.

– Našeg prijatelja ćemo dočekati kako zaslužuje. Posle 2016. godine dobili smo puteve i pruge, verujemo da će i sada biti novih investicija. Dobrodošli u Srbiju. Ovde ste domaći, građani vas vole, poštuju kineski narod i kulturu. Ovde ćete uvek biti tretirani kao dragi prijatelji, jer ste to zaslužil – poručio je ministar Vesić.

(Telegraf Biznis)

Tagovi:

5 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Vidi sve komentare
Gost
Dragan
30.04.2024 22:43

Zbog ovog voveka koki moli za intervje i gostovanja po tv a pre je pretio nikad vise necu glasat za SNS

Gost
Aleksandar
01.05.2024 11:02
Odgovori  Dragan

A za koga ces glasati? Za lopove poput Djilasa, Marinike, Borisa Tadica? Takvi su unistili Srbiju dok su vladali, nista nismo imali, plate bile po 200e, nezaposlenost 20-25% svaki cetvrti stanovnik Srbije NIJE IMAO POSAO! Danas hvala Bogu svi mozemo da se zaposlimo, posla ima svuda, plate hvala Bogu po 700-800-900e, slazem se da nije dovoljno i slazem se da zasluzujemo i zelimo vise i vece plate, ali zajedno mozemo da unapredimo nasu drzavu i ekonomski podici. Ocekujem 2027. godine 1.400e prosecnu platu u Srbiji, dok u Novom Sadu i Beogradu 1.700 – 1.900e kao sto su obecali i verujem… Učitaj još »

Gost
angie
01.05.2024 13:12

Ipak se ljudi češće odlučuju za pakovanje i međunarodnu selidbu nego da čekaju projekte sa Kinom.

Gost
Petar
01.05.2024 20:20

Ma koja bre Kina sve krs iz te Kine u koji se kunete
Uzas
Pitaj te bajnog ministra koliko je love uzeo za krs autobuse koje je uvalio Beogeadjanima koji ni za krivak nisu ali trebalo je opeati lovu
Uzas

Gost
Suzana
02.05.2024 00:25

E moj ministre, nema ništa džabe. Prvo pare pa onda ljubav i kilometri

Povezane vesti