Hladan vazduh koji momentalno budi misli? Nagoveštaji snega, odsjaji svetla na balkonima i prozorima koji unose dašak nostalgije, porodična i prijateljska druženja, spontani susreti… osnovne su komponente omiljenog praznika – Božića. Posle novogodišnjih praznika pruža nam se još jedna prilika za darivanje.
Na evropskom kontinentu ovaj običaj je zabeležen još od rimskih praznika u čast boga Saturna, koji su se obeležavali od 17. decembra do 24. istog meseca. Bilo je to vreme opuštanja i darivanja najmilijih, obično sa simboličnim poklonima koji su dočaravali intimnost odnosa i njihovu važnost. Tek posle Drugog svetskog rata ljudi su počeli da gledaju na darivanje kroz sočivo konzumerizma. Ukratko, pokloni su izgubili duh i postali su, u velikim delovima sveta, samo zamena za naklonost. Globalno, promenili smo se. Umesto na ljude i odnose, počeli smo da se koncentrišemo na stvari. Ne ono što nam zaista treba, ta karika, trenutak sreće, već brendovi. Umesto altruizma i povezanosti posegnuli smo za reciprocitetom, što smo pretvorili u obavezu.
Psiholozi poput Danijela Betsona počeli su da naglašavaju vrednost empatičnog altruizma, koji u prvi plan stavlja motivaciju zasnovanu na želji za ispunjenjem. Oni koji davanje shvataju kao čin otkrili su kako daju smisao sopstvenom životu, ispunjenje. Oni ne traže ništa zauzvrat, jer sopstvenim postupcima dobijaju ono što je zaista neophodno – rast i ravnotežu. Ulažući energiju u upoznavanje drugih, društvenog okruženja, umesto davanja poklona, stvaraju nezaboravne trenutke za sve uključene i unose onaj duh Božića o kome svi pričaju, a mnogi ga uopšte ne osećaju. Dokazano je da iskreno davanje i pomoć nudi mnoge prednosti. Od trenutnog emocionalnog zadovoljstva do fizičkog pokreta. Donosi srećniji pogled na život i smanjuje osećaj bespomoćnosti u svetu koji srlja u krajnosti.
Lako je posegnuti za poklonima koji nas mame kroz ukrašene izloge ovih dana, ali pre nego što posegnete za tim brzim rešenjem, setite se nekih prednosti iskrenog darivanja. Ne samo da će u vama probuditi pravi praznični duh, već će i podstaći sledeće:
Jačanje veza i zajedništva
Davanje poklona često ima pozitivan uticaj na odnose. Poklanjanjem pažnje, brige i ljubavi drugima produbljuje staro i svakako uspostavlja nove veze i jača zajednicu.
Smanjenje stresa
Delovi davanja mogu imati efekat oslobađanja od stresa. Fokusiranje na druge i rad za drugu osobu odvlači pažnju od sopstvenih stresora i nudi olakšanje.
Osećaj svrhe
Nesebično delovanje doprinosi osećaju svrhe i doprinosa. Kroz njega se budimo i izražavamo pozitivan identitet i gradimo ne samo sopstveno samopouzdanje, već ga podižemo i kod drugih.
Jačanje empatije
Davanje poklona podstiče razvoj empatije. Razumevanje potreba drugih i fokusiranje na dobrobit drugih jača emocionalnu inteligenciju. Zadovoljstvo davanja poklona nije uvek zasnovano na materijalnim poklonima. Pažnja, podrška, ljubaznost – to su iskonski pokazatelji davanja.
Ove godine razmislite o svojim najmilijima. O njihovom iskustvu poslednjih meseci. Ponudite im podršku koja im je potrebna, saslušajte ih. Umesto poklona, podelite sa njima uspomene i stvorite nova koja nikada neće izbledeti. Zapamtite da je upravo to deo duha ovog perioda.
Sensa