Iako ručni menjač i dalje koriste većinski vozači u Srbiji, automatsi polako preuzima primat čak i na srpskim putevima. Razlike manuelnog i automatskog menjača su jasne i nema tačnog odgovora koji je bolji, već sve zavisi od vaših potreba i stila vožnje. Međutim, posebna vrsta automatskog menjača je DSG – Direct shift gearbox kojeg se mnogi i dalje plaše, iako pruža sjajne performanse.
Manuelna transmisija je i dalje jednostavna kao i uvek. Druga tema skroz je napredak elektronike i kontrola režima obrtaja motora. Nekima je u napetoj gradskoj vožnji lakše da voze automatik i da bez tenzije stignu na željeno odredište, dok drugi više preferiraju levu nogu na kvačilu kako bi imali osećaj “pune kontrole” nad svojim vozilom.
Krajem 80-ih godina prošlog veka, pojavili su se prvi modeli sa kontinualnom transmisijom (CVT), da bi se tokom 90-ih nastavilo sa poboljšanjem automatika. Tada je nastao cilj da se napravi kombinacija manuelnog i automatskog menjača. Patentirani su brojni sistemi, a glavna prepreka je bila cena.
Ovi sistemi su se pokazali kao izuzetno efikasni, ali preskupi. Tako je nastao DSG menjač, patentiran od strane nemačkog “Volkswagena” tokom 2003. godine. Kompanija “BorgWarner” ga je konstruisala za potrebe kompanije “Audi”, za model TT 3,2 V6.
Nazvan je S-Tronic. Ubrzo je ovaj model korišćen i u svim ostalim modelima “Volkswagen” porodice. Reč je o automatskom menjaču sa svim odlikama manuelnog i sa čak dva kvačila.
Zašto DSG ima dva kvačila?
Odgovor na ovo pitanje leži u visokoj efikasnosti DSG sistema. Oba kvačila su pneumatski vođena zbog čega nema potrebe za pedalama kao što je ima manuelni menjač. Sistem sam “pritiska” pedalu kvačila, i jednog i drugog, umesto vozača.
Drugi deo odgovora na pitanje o dva kvačila jeste i zbog smanjenja vremena prelaska iz jedne u drugu brzinu. Sam menjač je glomazan i složen, ali vrlo jednostavan za korišćenje. Ima šest brzina – prva, treća i peta su pod kontrolom jednog kvačila, a druga, četvrta i šesta pod kontrolom drugog kvačila.
Kako funkcioniše DSG?
Kada je DSG pozicioniran u prvoj brzini, onda je kvačilo namenjeno za 1, 3 i 5. brzinu u direktnoj vezi sa motorom. Istovremeno je aktivno drugo kvačilo koje omogućava rotaciju druge brzine i stoji spremno na “standby” režimu kako bi dočekalo spremno sistem za prelazak u viši stepen prenosa. Ovaj menjač ima ogroman broj mikrosenzora koji mu omogući da “pripremi” narednu brzinu.
U pitanju su milisekunde. Kada vozite u većoj brzini i morate naglo da zakočite, sistem vas vraća u mnogo nižu brzinu, na primer iz pete u drugu). Oko osam milisekundi mu je potrebno da spusti brzinu zbog čega je zabranjen po pravilniku F1 takmičenja jer je previše brz.
Postoje i različiti modovi vožnje sa ovim menjačem. DSG je evoluirao iz “TipTronic” klasičnog automatskog menjača. Šema je skoro pa identična, od gore na dole – P (parking), R (reverse – rikverc), N (neutral, neutralna brzina ili “ler”) i D (drive, vožnja). Razlika je što Drive mod ima i manuelni mod gde vozač može sam da menja brzine uz pomoć ručice menjača kada je pomeri u desnu stranu ili malih poluga iza volana.
Još jedna razlika je Sport mod. Jasno je da je reč o sportskom tipu vožnje gde se brzine menjaju na većem broju obrtaja, sistem kontroliše kompjuter i pruža vam osećaj pune snage vozila sa takvim menjačem. Što se tiče potrošnje goriva, vožnja je ekonomičnija i potrošnja je manja.