Govorne, jezičke i komunikacione veštine igraju ključnu ulogu u spremnosti deteta za školu i sposobnosti da ostvari svoj obrazovni potencijal. Međutim, nemaju sva deca ove veštine koje su im potrebne da bi se u potpunosti uključili u svoje obrazovanje. Pre škole potrebno je da sa nekom decom rade logopedi, stručnjaci koji će decu kroz igru naučiti pravilnom izgovoru glasova, boljoj komunikaciji i lakšem shvatanju sveta oko sebe. Sara Kovač, logoped iz Novog Sada, govorila je za NS Uživo šta bi deca pre polaska u školu trebalo da znaju i kada je najbolje vreme za dolazak kod logopeda.
-Ono što prvo roditelji pomisle, kada se pomene priprema za školu, je oprema. Ali, ono što se zaboravi veštine i znanja koja se stiču pre samog polaska u školu, a važna su za sve što će se u školi učiti, počevši od čitanja i pisanja. Na samom upisu za školu uvek ide procena logopeda i ja bih nabrojala neke stavke koji svaki logoped proceni. To je pravilan izgovor glasova, da se svi glasovi našeg maternjeg jezika izgovaraju pravilno. Ako je čaša u pitanju da ne bude casa, nego čaša. To sve pre škole treba da bude usvojeno- istakla je za naš portal Sara Kovač.
Ona naglašava da se to očekuje do detetovih 5 i po godina, pa čak i za glas R, kao i to da glasovi moraju da se razlikuju.
-Ukoliko dete ima poteškoće da izgovori reč, kao što je na primer roleri, onda mu treba podsticaj logopeda ili kod kuće da bolje razlikuje glasove. Ono što najčešće roditelji primete to su glasovi R, Ć, Š, jer su nam veoma zvučni. Ono što se manje primeti su glasovi S, Z, C koje dete može da izgovori da to zvuči pravilno, a da jezik izlazi kroz zubiće. To može da bude ako se duže cucla nosila ili ako su ispali zubići, koji kada budu porasli dete će se samo navići na novu barijeru. Ukoliko to potraje nakon što zubići porastu onda se treba svakako javiti logopedu- rekla je naša sagovornica.
Deca do 3. godine trebalo bi da znaju da pravilno izgovore glasove A, E, I, O, U, B, P, D, T, G, K, V, J, M, N, NJ, F, H. Deca uzrasta od 3. do 4. godine trebalo bi pravilno da izgovaraju S, Z i C. Od 4. do 5. godine očekuje se da čisti glasovi budu L, Č, DŽ, Š i Ž. Deca od 5. godine trebalo bi već da znaju glasove R i LJ.
Kovačević ističe da nikada nije suviše rano ili suviše kasno da se dete dovede kod logopeda, već da roditelje primete da njihovo dete ima teškoće sa glasovima i da se na tome radi, ali da je idealan uzrast oko pete godine. Tada dete ima više pažnje i može da istraje u logopedskom času od 45 minuta.
-Najviše se radi kroz igru, jer oni tako najbolje i najbrže uče. Oni ni ne primete da brzo prođe vreme. To bude kroz razne igračke, crtanje. Oni vole uvek da pokažu da nešto znaju i da mogu. Sa decom treba što više razgovarati, da te nauči što više novih reči, ali je veoma važno i pre škole postaviti neka očekivanja, objasniti im kako će škola izgledati. Ako su roditelji uplašeni kako će to izgledati onda će i deca biti uplašena- objasnila je Kovač.
Logoped ističe da roditelji danas mnogo više rade i da imaju mnogo manje vreme za svoju decu, te da im je lakše da im daju telefon ili tablet koji utiče na komunikaciju kod dece.
-Komunikacija sa ekrana je jednosmerna. Deca ne odgovoraju na pitanja, a neko govori sa ekrana umesto njega. Današnji program na ekranima je odlično sredstvo za zadržavanje dečije pažnje, a onda sve ostalo što im ponudimo nije dovoljno dobro. Nije dovoljno šareno, glasno i interesantno. Onda se dolazi do toga da mi više nismo interesantni. Ako se daje ekran onda dete treba duplo više da provodi u komunikaciji sa roditeljima, igri napolju ili njihovoj prirodnoj igri- rekla je Kovač.
Ivona Karan