AS ZEKIĆ: Sve što treba da znate o čip tjuningu!

       

Izraz čip tjuning, jedan je od najzastupljenijih među ljubiteljima automobila. O ovom poduhvatu pričaju mnogi, ali zapravo malo je onih koji poseduju iskustvo i znanje da sa sigurnošću govore o ovoj temi.

Kako bismo bolje razumeli šta je zapravo čip tjuning, kako se ovaj proces realizuje, koje su prednosti a koje mane, odlučili smo da odgovore potražimo u auto servisu Zekić, Novosađanima dobro poznatom imenu, koje godinama u nazad predstavlja sinonim za kvalitetnu uslugu.

Naš sagovornik je Aleksandar Zekić, čiji su otac i stric započeli ovaj porodični posao pre više od dve decenije. Aleksandar je od strica nasledio pasiju prema softverskim zahvatima, upravo zbog toga on je prava osoba uz čiju pomoć razbijamo sve mitove.

Foto: Milan Inđić; AutoExpert

Šta je zapravo čip tjuning?

Čip tjuning ili popularno čipovanje danas više nije izraz koji doslovno opisuje uslugu koja se krije iza samog termina. Pre dvadesetak godina ova fraza imala je mnogo više smisla. Kako biste oslobodili potencijal vašeg motora i poboljšali njegove performanse, nekada ste zaista menjali čipove na računaru vozila. Danas se sve to odvija softverski. Promenom mape menjate i karakteristike, odnosno vrednosti. Izraz koji preciznije govori o ovoj usluzi danas je remap, odnosno remapiranje.

Šta je neophodno da jedan servis realizuje ovu uslugu?

Pre svega potrebna je adekvatna oprema. Konkretno, mi u auto servisu Zekić koristimo uređaje kompanije Magicmotorsport. Reč je o renomiranom proizvođaču čiji su proizvodi među najboljim na svetskom tržištu.

Foto: Milan Inđić; AutoExpert

Naravno, pored opreme potrebno vam je iskustvo, dobar tim koji zna šta radi kada kreira novi mapu za vozilo. U našem slučaju, svaku fabričku mapu skidamo sa računara vozila, a zatim je šaljemo kolegama u Nemačku, oni na osnovu nje i inputa koje nam je dao klijent, prave novu mapu, koju nam prosleđuju kako bismo je upisali u računar. U slučaju da vozilo ispunjava sve uslove za remap, sama procedura traje svega par sati.

Rekao si da vozilo mora da ispunjava određene uslove, šta to konkretno znači?

Prvo i osnovno dobro održavanje i tehničku ispravnost. Vozila koja su neredovno servisirana iako deluju ispravno mogu pokazati niz novih problema nakon samog remapa. Najčešće, vozilo odbijamo da radimo usled greške, odnosno kvara na turbini, EGR ventilu, DPF filteru, diznama, menjaču… Kod automobila sa manuelnim menjačem vrlo je važno da je kvačilo zdravo. Kvačilo koje je pri kraju svog radnog veka, iako vrši svoju funkciju zasigurno će pokleći pod povećanim obrtnim momentom nakon promene mape.

Da li pređena kilometraža igra ulogu?

Naravno, ali manje u odnosu na kvalitetno i pravovremeno održavanje. Postoje vozila koja imaju visoke kilometraže, ali su tehnički u daleko boljem stanju od nekih primeraka sa manjim brojem pređenih kilometara.

Ljudima je teško da prihvate da je njihov automobil, iako sa razumnom kilometražom, nepodoban za ovu uslugu. Nažalost, loše održavanje vas neće uskratiti samo uživanja u boljim performansama, već na duže staze može da vas košta mnogo više novca, nego što ste uštedeli razvlačeći period između dva servisa ili ugrađujući delove lošeg kvaliteta. Zato uvek treba pažljivo birati automobile, naročito polovnjake. Stanje vozila pri kupovini kao i poznavanje cene održavanja i delova, daju vam jasnu sliku šta vas sa određenim modelom kao vlasnika čeka u budućnosti.

Koja vozila imaju fabričku predispoziciju za uspešan remap?

Sva vozila sa turbinom pokazaće dobre rezultate nakon promene mape. Atmosferski motori nisu isplativi za ovu vrstu usluge, iz razloga što su dobici previše mali da bi opravdali utrošeni novac.

Kod nas se ovoj usluzi najčešće podvrgnu dizel motori, zbog činjenice da ih je daleko više na putevima Srbije, nego turbo benzinaca. Iako, u poslednjih nekoliko godina postoji trend da se kod benzinaca kubikaža smanjuje, a da se razlika u snazi nadomesti turbinom.

Kod benzinaca se beleži bolji rezultat, naročito je razlika primetna iz ugla vozača. Međutim pojedini dizel motori daju tako dobre rezultate, da se sve svodi na ukus i odabir vlasnika.

Koji od čestih motora kod nas, beleže osetne promene nakon izmene mape?

Nedavno smo radili jedan Audi A6 sa trolitarskim dizel agregatom. Ovaj automobil iz fabrike izlazi sa već impresivnih 313 konjskih snaga. Nakon promene mape i par skromnih mehaničkih zahvata, snaga ovog automobila se popela na 370 KS. Pri tome, pri normalnoj vožnji i dalje imate potrošnju od gradskih 10, 11 litara na 100 kilometara. Svaki VW 3.0 motor je odličan za ovu uslugu.

https://www.instagram.com/p/B8gTPDTHvDC/

Takođe, lepe rezultate beleži i VW 1.6 turbo dizel, koji često srećemo u Golfu, Audi A3, Škodi Oktaviji itd. Ovaj motor inicijalno ima vrlo skromne performanse, čak slabe za masu vozila koju nosi. Iskustvo u vožnji nakon remapa je potpuno druga priča, automobil je startniji, agilniji, ispunjava sve operacije koje mu prosečan vozač nameni. Promena je osetna i kod međuubrzanja, gde se pri preticanju osećate daleko sigurnije, svesni da vaš auto ima snagu da bezbedno obiđe drugo vozilo. Dodatno, ovi agregati često registruju i uštedu u potrošnji nakon remapiranja.

To je jedan od poznatijih mitova koji se vezuju za tvoj zanat. Da li “čipovanjem” možemo da ostvarimo manju potrošnju?

Potpuno je nelogično očekivati veći obrtni momenat, veću konjažu a pri tome i manju potrošnju goriva. Da je ova jednačina realna u svim slučajevima, davno bi je proizvođači primenili. Ljudi moraju da imaju realna očekivanja. Ideja da će vaš Porše Kajen star 10 godina sa benzinskim motorom i turbinom, nakon promene mape trošiti maje goriva je potpuno suluda. Ušteda u potrošnji nije nemoguća, ali nije toliko česta, a posebno ne i garantovana kako neki servisi navode. Nju je moguće ostvariti kod onih vozila čiji su motori prvobitno bili previše slabi da nose masu vozila u kom se nalaze. To je primer sa 1.6 VW Golfom. Motor nakon remapa napokon ima snagu da rasterećen nosi ovu karoseriju. Zato što nije pod konstantnim opterećenjem, moguće je zabeležiti manju potrošnju.

Ljubitelji automobila često spominju tzv. “stejdževe” kada govore o remapiranju. Kako klasifikujemo promene i šta koji nivo podrazumeva?

Klasičan remap je uvek stejdž 1 (Stage 1). Već sledeći nivo zahteva pored softverskih i određene mehaničke promene. Na primer, prve promene su mehaničko zatvaranje, a softversko gašenje EGR ventila, zatim vađenje i softversko gašenje DPF filtera. Sve nakon ovih izmena zahteva i ugradnju novih delova, kao što su veći interkuler, veće dizne, veća turbina. Sve se svodi na veću količinu vazduha i goriva.

Simpatičan apsurd: U srcu čuvenog servisa automobila, krije se velika porodična strast prema motociklima…
Foto: Milan Inđić; AutoExpert

Da li neku od ovih promena savetuješ prosečnim vozačima koji žele nešto više od svog četvorotočkaša?

Remap svakako, ako smatrate da vam je auto preslab ili da su vam jednostavno dosadile njegove performanse, pa tražite neki novi faktor uzbuđenja u vožnji svog ljubimca. Od samih mehaničkih promena, vozači treba da imaju na umu mogućnost softverskog gašenja i mehaničkog blokiranja EGR ventila. Reč je o jednoj i jednokratnoj usluzi koja trajno eliminiše EGR iz sistema.

Ovo preporučujemo vlasnicima onih vozila koja imaju učestale probleme sa ovim ventilom. Svakako ukoliko je mehaničko čišćenje opcija, treba pokušati sa njim. Međutim, ukoliko ni čišćenje nije rešenje, a novi EGR za mnoge naše ljude nije pristupačna solucija, onda svakako savetujemo njegovo gašenje.

Negativnih efekata nema, vozilo uredno prolazi tehnički pregled, a pozitivnih aspekata ima mnogo. Ne gušite vozilo česticama i naslagama koje su se vremenom akumulirale u ventilu i ne hranite ga izduvnim gasovima koje ovaj sistem inače vraća na usisnu granu u službi ekologije. Sve vreme vaš automobil snabdevate svežim vazduhom što će on i pokazati boljim odzivom na gas i mirnijim radom, bez bojazni da će se u bilo kom trenutku vozilo samo prebaciti u servisni režim rada.

Ovaj tekst deo je serijala koji ćemo realizovati u saradnji sa AS Zekić iz Futoga. Zajedno sa njihovim timom i Aleksandrom na njegovom čelu, posvetićemo se popularnim temama kao što su zaštitni sistemi (alarmi, OBD izmene, GPS praćenje vozila) ali i sve traženijim uslugama poput remapiranja i ugradnje tzv. sistema aktivnog zvuka.

Autor: Stefan Koprivica

Komentari: