NATO avijacija je na današnji dan pre 21 godinu, devetog dana agresije na Srbiju (SRJ) srušila most Maršala Tita, poznatiji kao Varadinski most preko Dunava u Novom Sadu.
NATO bombarderi srušili su Varadinski most 1. aprila, 1999. godine u 5.05 časova, tom prilikom život je izgubio Novosađanin Oleg Nasov (29).
Novi Sad će do kraja aprila ostati bez još dva mosta i svih prelaza preko Dunava.
Most slobode srušen je na Veliku subotu po Gregorijanskom kalendaru, 3. aprila 1999. godine u 19.55 časova. Žeželjev most je gađan 12 puta, 23. aprila 1999. godine srušen je nakon više direktnih pogodaka. Njegovi prepoznatljivi betonski lukovi završili su na dnu Dunava, gde se i danas nalaze.
Tada je presečen železnički saobraćaj između Subotice i Beograda. Tokom bombardovanja, Novi Sad je ostao bez sva tri velika mosta preko Dunava (Most Slobode, Varadinski most i Žeželjev most). Privremeni drumsko-železnički most, izgrađen 2000. godine.
Sva tri mosta obnavljana su po redosledu kojim su i rušeni. Prvo je obnovljen Varadinski, potom Most slobode, i na kraju Žeželjev most.
Od mosta kraljevića Tomislava do Varadinskog mosta
Most kraljevića Tomislava gađen je od 1921. do 1928. godine na lokaciji koja je pre Prvog svetskog rata bila predviđena za gradnju stalnog mosta. Zajedno sa mostom, probijen je bulevar kojim se Novi Sad proširio do Dunava i povezao sa Petrovaradinom.
Prvi put je srušen 1941. godine, kada ga je jugoslovenska vojska minirala, kasnije su ga Nemci obnovili, zatim 1944. godine srušili pri povlačenju.
Ovaj most je prvi most koji je obnovljen posle Drugog svetskog rata. Obnovljen je 1945. godine, a do izgradnje Žeželjevog mosta preko njega su išle železničke šine. Bio je jednostavne rešetkaste konstrukcije. 1999. godine je bilo predviđeno njegovo podizanje na propisanu visinu, međutim, 1. aprila 1999. NATO avijacija ga je sa nekoliko projektila srušila.
Odmah po završetku NATO agresije pristupilo se izgradnji novog mosta. Кrajem 1999. uklonjeni su ostaci starog mosta i početkom 2000. godine radnici niškog MIN-a su danonoćno radili da bi Novom Sadu obezbedili novi stalni most.
Otvoren je septembra 2000. godine, neposredno pred izbore. Na otvaranju je dobio ime “Varadinska duga“, ali kasnije je ime promenjeno u Varadinski most.
Autor: nsuzivo.rs