Prvi pauk u Novom Sadu pozajmljen je iz Beograda, a korišćene su i “lisice” za blokadu vozila

       

U maju 1974. godine u Novom Sadu pojavljuje se prvo vozilo za uklanjanje nepropisno parkiranih automobila, takozvani pauk. Grad još uvek ne poseduje sopstevno vozilo pa je prvo pozajmljeno iz Beograda.

Vozilo je bilo plave boje, a automobili su se i tada nosili u Ulicu Filipa Višnjića 47, vraćali su se vlasniku uz nadoknadu od tadašnjih 160 dinara plus mandatna kazna za nepoštovanje saobraćajnih propisa.

Dva meseca nakon uvođenja pauka u gradu je zavladao red i vozači su počeli da se ponašaju dosta disciplinovanije. Pauk je prvog radnog dana za samo 4 sata odneo 10 nepropisno parkiranih vozila i to ispred tek renovirane bolnice u Hajduk Veljkovoj ulici.


Vozilo će krajem jula biti vraćeno u prestonicu , a na jesen će stići dva potpuno nova vozila, rečeno je tada iz “Direkcije za parkiraje, garažiranje i uređenje grada”.


Neustavan način kažnjavanja vozača

Pored pauka, grad je našao još jedan način da kažnjava nesavesne vozače. Iz Francuske su stigle takozvane lisice koje su služile za blokiranje točkova.

Osim nepropisno parkiranih vozila, lisicama će se blokirati i ona kojima je isteklo vreme parkiranja. Ukoliko vozač u roku od dva sata ne dođe na lice mesta, pauk će odneti vozilo na depo u Filipa Višnjića 47.

Domišljati vozači našli način da se spase od lisica

Prvi automobili blokirani lisicama su Fiat 125 i jedan Fića, a to je kamerom zabeležio novinar Dnevnika Slobodan Miletić. Novosađani su počeli da koriste trik koji su videli od Beograđana. Da bi se oslobodli lisica oni su ispuštali gume i tako se izvlačili i okova. Ipak malo njih se usudilo da ovo uradi.

Generalna proba lisica bila je na taksi stajalištu u Ilije Ognjanovića 26, deblokada na mestu je 80 dinara oko (20 evra danas). Ako prođe tri sata, vozilo se prevozi u Filipa Višnjića 47, gde preuzimanje košta 240 dinara. Nabavljeno je 100 lisica

Lisice su počele da se koriste odmah nakon poljoprivrednog sajma 1974. godine, ali je ubrzo došlo do zastoja u korišćenju ovih sprava. Već 26. decembra iste godine nastavlja se njihova upotreba, pa će tako tokom 1976. godine biti blokirano čak 11.500 vozila širom grada, a najviše na Trifkovićevom trgu.

10. novembra 1977. godine Ustavni sud SAP Vojvodine ukinuće korišćenje lisica, zbog toga što je ova mera protivzakonita i nije u skladu sa ustavom pokrajine. Nakon ovoga bilo je novih pokušaja uvođenja lisica u XX i XXI veku, ali nikada nisu ponovo vraćene u upotrebu.

Autor: nsuzivo.rs
Izvor: Novi Sad 1970-1990., Vladimir Vrgović

Komentari: