Zar ne bi bilo lepše kada bismo iz aviona mogli da gledamo kroz veliki kvadratni prozor i uživamo u pogledu sa neba, a da ne moramo da se naginjemo i žmurimo kroz okrugle prozore?
Verovatno bi, a nekada ste mogli da uživate u takvom pogledu, sve dok se 1953. godine nisu dogodile dve strašne nesreće u kojima je poginulo 56 ljudi.
Krivci udesa bili su upravo kvadratni prozori zbog kojih su se avioni raspadali u vazduhu. Naime, četiri ugla ovakvih prozora bila su slaba tačka jer nisu izdržala pritisak koji se javlja na visinama. Istraga je pokazala da se 70 odsto oštećenja usled pritiska nalazi u uglovima prozora aviona.
Zbog toga su uvedeni okrugli prozori, koji zbog svog oblika ravnomerno raspoređuju sav pritisak i mnogo su jači od prve varijante. Preciznije objašnjenje je da su okrugle rupe u tankom trupu aviona pogodnije zbog strukture i manje su podložne lomljenju. Pukotine pod pritiskom mogu dovesti do eksplozivne dekompresije i uništiti celu strukturu.
Neki avioni imaju ovalne prozore, jer okrugli prozori zahtevaju dodatni prostor, pa se vertikalnim proširenjem može dobiti veća površina.
Zato ćemo trpeti da žmurimo kroz prozore i povremeno da se svađamo sa saputnicima ko će imati bolji pogled, sve dok znamo da su tu s razlogom.
punkufer/portalanalitika