* Izgradnja nove glavne železničke stanice Beograd, u Ulici Stevana Filipovića, u Prokopu, počela je 3. decembra 1976. godine
* Radovi su trajali svega dve godine, da bi 1996. bili u ograničenom obimu nastavljeni, a zatim 2001. godine ponovo potpuno obustavljeni.
* Posle 40 godina od početka gradnje 26. januara 2016. završeni su podzemni koloseci, a naredne, 2017. godine, stupanjem na snagu novog reda vožnje „Srbija voza“, „Beograd centar“ je postao polazna stanica za unutrašnji železnički saobraćaj
Moderna stanična zgrada “Beograd centar” ili popularnije “Prokop” danas se svečano otvara. Beograd tako, konačno, posle skoro 50 godina od prvih radova, dobija glavnu železničku stanicu kakvu zaslužuje.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić prisustvuje otvaranju, a prisutni su i premijerka Srbije, Ana Brnabić kao i Milorad Dodik, predsednik Republike Srpske.
– Ovaj veličanstveni objekat je jedna od najlepših staničnih zgrada u Evropi i veliki uspeh naše Srbije. Prokop je danas i simbol razlike između praznih obećanja i predanog rada – rekao je predsednik ranije na svom Instagram nalogu.
Predsednik Vučić je prvenstveno sa zvanicama pogledao izložene fotografije onoga što urađeno te je pojasnio je kako su tekli radovi, potom i najavio nove planove.
– Stanica će imati direktnu vezu sa auto-putem. Skajlajn na mestu srušenih zgrada, izgleda divno i grade ga Izraelci. Beograd na vodi sa najlepšom promenadom, koji gradimo sa našim arapskim prijateljima. Prokop će sada postati novi centar grada.
Kako je istakao ljudi danas podcenjuju sve što se uradi i da im sve izgleda lako.
– Postoji tu nekoli različitih perioda. Išlo je dobro do ’77. Već ’78 kreće kriza, zatim malioporavak. i ’86 sve staje, što se može videti i po bolnicama. I ovde se prekida – kazao je presednik.
Pomenuo je kako celo vreme nije želo odustati od projekta, te kako su mnoga novčana sredstva uložena kroz različite radove tokom 2014, pa se do 2022.
– Ako me pitate, mi smo se spremili za razna pitanja. Imaćemo šafl voz koji će najverovatnije ići prema sajmu. Želimo to da napravimo na najmoderniji način. Kada već pričamo o spajanju sa metroom, to znači portopuno drugačiju zemlju 2028. godine – istakao je predsednik.
O samom objektu “Prokop”
Zgrada je visoka 26 metara, dužina krovne konstrukcije podužno iznosi 80 metara a poprečno 63 metra, a u zgradu je ugrađeno više od 700 tona čelika i 23 kilometra čeličnih profila, navodi firma PSP Farman Beograd koja je gradila staničnu zgradu.
Nova zgrada će imati 13 komercijalnih sadržaja na više od 1.020 metara kvadratnih: restoran, kafe, zdrava ishrana, pekara, kiosci, apoteka, banka, menjačnica, rent-a-kar, info pult Turističke Organizacije Beograda, ambulanta, kancelarija MUP-a, biletarnice i prostorije koje koriste železnička preduzeća Infrastruktura Železnica Srbije, Srbija Voz i Beogradčvor.
Objekat je klimatizovan, biće ventiliran i grejan najsavremenijim uređajima i sistemima sa mogućnošću daljinske kontrole rada.
Zapadno od stanične zgrade se planira i objekat nadzemne garaže sa 568 mesta za parkiranje, uz mogućnost proširenja kapaciteta za dodatnih 96 mesta.
Duž obodne interne saobraćajnice kompleksa planira se izgradnja 262 parking mesta na otvorenom, a slobodne površine između objekata su osmišljene kao ozelenjeni park.
Objekat ima dva ulaza, odnosno izlaza, na severnoj i južnoj strani, a ispred svakog se nalaze platoi sa urađenim ozelenjavanjem i popločanim površinama.
Objekat je prilagođen nesmetanom kretanju i boravku osoba sa posebnim potrebama u skladu sa normama pristupačnosti železničkom sistemu. Centralni hol stanične zgrade projektovan je kao gradski trg oko kojeg su koncipirani komercijalni sadržaji koji čine da stanična zgrada ne bude samo u funkciji tranzita putnika, već predstavlja centralno mesto dešavanja celog kompleksa.
Kako da dođete do „Prokopa“
Direktno do „Prokopa“, koji se nalazi na opštini Savski venac, između auto-puta Beograd-Niš i Hajd parka, voze tri autobuske linije 34, 36 i 38L, koje saobraćaju na otprilike svakih od 10 do 35 minuta, zavisno od linije.
Autobuska linija 34 saobraća od Senjaka do Pere Velemirovića u Rakovici, a ima stajalište na samom Prokopu. Linija 36 je praktično kružna linija koja saobraća tako što pravi krug preko Slavije i Autokomande, dok linija 38L saobraća od Pogona Kosmaj do „Prokopa“.
Linija 34 uglavnom saobraća na svakih 20 do 35 minuta, vikendom i ređe, jedan polazak u satu. Linija 36 ide češće, polasci su na svih 10 minuta. Linija 38L saobraća na svakih 30 minuta.
Do stanice „Beograd Centar“ možete doći i trolom 40 i 41, međutim ukoliko idete trolom budite spremni da ćete malo i da pešačite, pošto ne staje direktno ispred železniče stanice Beograd centar, kao pomenute tri autobuske linije. Ukoliko dolazite trolom treba da izađete na stajalištu kod Ortopedskog zavoda.
Ako dolazite sopstvenim prevozom iz nekog od sledeća tri pravca grada ovo je najlakši put kojim ćete stići do stanice „Prokop“.
Iz pravca centra grada: Posle Mostarske petlje kod Ortopedskog zavoda skrenite levo;
Iz pravca Novog Beograda: Ako idete preko Gazele isto kao u prethodnom slučaju. Ako idete preko Mosta na Adi, iz Bulevara vojvode Putnika, kod Hajd parka skrenite desno.
Iz pravca Vidikovca: isto kao u prethodnom slučaju, odnosno kod Hajd parka skrenite desno.
Auto-putem iz pravca Niša: Posle Mostarske petlje držite desno i uključite se u Bulevar vojvode Putnika, zatim skrenite levo kod Cube team d.o.o. ka Bulevaru kneza Aleksandra Karađorđevića, a onda blago udesno kod Ortopedskog zavoda.
kurir
Stanica je sasvim prosecna, a svaka vlast ju je vec otvarala, ova konkretno vec drugi put… 🙂
Znači od stanice do centra tri dana jahanja.
A za pare koliko je koštala mogle su se napraviti još tri