Profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji Milan Vujanić izjavio je danas da se vozačima savetuje da prave pauze u vožnji kada su visoke temperature, da unapred planiraju i pripreme se na duža putovanja.
“Vozači koji kreću na duži put prvo moraju da krenu odmorni, drugo ne smeju ni da se prejedu, ni da budu gladni jer kad su gladni nervozni su, kad su prejedeni, onda sporije reaguju. Znači da dobro planiraju put i da planiraju kad će da stignu tamo gde hoće”, rekao je Vujanić za Tanjug.
On je objasnio da je za vozače veliki problem dugo čekanje na granicama na visokoj temperaturi nakon, recimo, 15 sati vožnje.
Vujanić je naveo da se tokom leta događa više saobraćajnih nezgoda jer se mnogo više vozi nego zimi, ali i jer su duža putovanja i loši su uslovi za vožnju jer je temperatura previsoka, te vozači voze nervozno i zbog toga dolazi do grešaka.
“Kad dodamo svemu tome i povećane brzine, jer morate znati da brzina od 50 kilometara na sat je 14 metara u jednoj sekundi, a brzina od 100 kilometara na sat je 28 metara u jednoj sekundi. Čovečje telo je podešeno za brzine od najviše 36 kilometara, to je trkač na 100 metara 10 sekundi. I oči i uši i sva druga čula su podešena za brzinu do 40. Kad ga stavite u uslove da vozi 80, 100 ili ne daj Bože 200 kilometara na sat, logično je da i najmanja greška dovodi do saobraćajne nezgode”, ukazao je Vujanić.
Vozačima je savetovao da voze malo sporije.
Vujanić dodaje da bi u automobilu klima trebalo da se podesi na temperaturu od 21 do 23 stepena.
Na pitanje šta savetuje vozačima kada ih savlada umor, Vujanić je rekao da savetuje vozačima da prave kratke pauze ili odmor, ako je moguće na pumpi, a ako nije moguće onda van kolovoza ili u zaustavnoj traci, ali sa obeleženim autom sa 4 migavca.
Govoreći o tome šta je najčešći uzrok stradanja motociklista, jer je od početka godine stradalo njih 30, Vujanić je rekao da je u letnjim mesecima više motociklista jer oni ne voze kada su loši vremenski uslovi.
“Obostrane su greške i vozača i motociklista. Motociklisti često ulaze u rizične situacije zato što mogu da voze malo brže a vozači ne obraćaju pažnju, ne očekuju da na putu ima motocikla, pa često ne provere da li smeju da izvedu neki manevar i na taj način dolazi do ugrožavanja motociklista, sudara i neželjenih posledica”, ukazao je Vujanić.
Nekoliko vozača u Beogradu rekli su za Tanjug da je vožnja na visokim temperaturama uz uključenu klimu podnošljiva, ali da je voziti bez klime vrlo teško.
Jedna sugrađanka kaže da uz klimu nije teško voziti, ali da je bez klime, kako ocenjuje, “katastrofa”.
Drugi vozač navodi da je vožnja na visokim temperaturama sa uključenom klimom podnošljivija, ali da ipak nije jednostavna.
24sedam.rs