Dve godine nakon početka pandemije, zabrinutost zbog mogućeg uticaja nošenja maski na dečji jezik, emocionalni i društveni razvoj je centralna. U Sjedinjenim Državama su poslednjih nedelja upućeni pozivi da se ukinu obavezno nošenje maski u školama, uključujući i naučnu zajednicu, u vreme kada novi slučajevi Covida-19 padaju.
Naučne studije su pokazale da maske utiču na sposobnost dece da prepoznaju lica i emocije. Kao i kod odraslih, maske takođe mogu ometati verbalnu komunikaciju. Ne, stručnjaci su podeljeni oko dugoročnih efekata na razvoj dece.
Učenje jezika
Prvi razlog za zabrinutost je učenje jezika, koje se odvija u prvim godinama života. Deca uče da govore kroz društvene interakcije, posebno kada gledaju u usta odraslih da bi naučili slogove. Pošto je ovaj put blokiran, logično je pretpostaviti štetan efekat.
-Gledate u lica kada naučite da govorite“, rekla je Dajan Pol iz Udruženja za govor-jezik-sluh (ASHA) za AFP. Ali to nije jedini način – dodao je on. Deca takođe slušaju glasove i prate gestove i pokrete očiju onih oko sebe. Pol primećuje da ljudi sa oštećenjem vida takođe uče da dobro govore – i da se maske ne nose trajno, na primer kod kuće.
– Trenutno ne postoje studije koje bi direktno procenile dugoročni uticaj na razvoj govora i jezika u situacijama kada mala deca komuniciraju sa odraslima koji nose maske, kaže stručnjak.
– Ali postoje studije koje pokazuju da deca mogu da se prilagode drugim komunikacijskim pokazateljima i gestovima kada se odrasloj osobi ne vide usta, kaže on.
Studija iz 2021. pokazala je da su bebe u stanju da prepoznaju jedinstvene reči kroz masku, baš kao što bi mogle bez nje. Ali prema drugoj studiji sprovedenoj u Francuskoj, maske mogu da ometaju učenje čitanja kod dece sa smetnjama u učenju.
Generalno, istraživanja na ovu temu su još uvek retka. Ali, kaže Pol, ja zaista ne vidim razloga za zabrinutost. Prema američkim centrima za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC), „ograničeni dostupni podaci ne ukazuju na jasne dokaze da maske narušavaju emocionalni ili jezički razvoj dece“.
Agencija preporučuje nošenje maski u javnosti osobama starijim od dve godine, dok Svetska zdravstvena organizacija predlaže osobama starijim od pet godina.
Socijalni i emocionalni razvoj
Ali među psihijatrima priča je malo drugačija.
– Emocionalna strana je važnija, kaže Manfred Špicer, koji je i specijalista kognitivne neuronauke na Univerzitetu u Ulmu u Nemačkoj. On napominje da je prvo što se izgubi sa maskom osmeh.„Postoji mnogo implicitnih povratnih informacija između nastavnika i dece u obrazovnom okruženju“, rekao je on za AFP.
– Ako narušite ovu stalnu komunikaciju, sigurno ćete ometati uspešnu nastavu, naglasio je on.Strahovi se takođe odnose na sposobnost uspostavljanja društvenih veza.
Brojne studije su pokazale da maske otežavaju prepoznavanje lica i emocija, uključujući – ili čak i više – među najmlađima.
nsuzivo.rs