Kako se izboriti sa anksioznošću tokom i nakon praznika?

       
Foto: At Neuro Wellness Spa

Za neke ljude je vreme praznika i veselja vreme ispunjeno tugom, teskobom i usamljenošću.

U ovo vreme povećava se broj aktivnosti i zadataka na kojima učestvuje većina ljudi. To  znači i da je aktuelna kupovina poklona koja može izazvati finansijski i emocionalni stres.

Oni koji se odluče na putovanje takođe mogu proživljavati stres tokom spremanja i pripremanja za put. U tom periodu, svakodnevne aktivnosti i rituali se prekidaju, a to bi značilo i da mnogi preskaču svoj raspored spavanja i zdravu ishranu.

Foto: The Body Is Not An Apology

Boravak s porodicom nije uvek prijatan, a često u prvi plan dolaze i pitanja o kojima možda i ne biste želeli da razgovarate. Ako dođe do konflikta ili ljutnje, vrlo verovatno ćete se suočiti i s nekim neprijatnim emocijama. Za nekoga ko inače ima depresivna raspoloženja tako nešto može predstavljati dodatno emocionalno opterećenje.

Glavni uzroci depresije tokom praznika svakako su povezani sa stresom, umorom, nerealnim očekivanjima, finansijskim stresom, nemogućnosti boravka s porodicom i prijateljima…

U takvim situacijama se javlja tuga, manjka lepog raspoloženja, odbijanje društvenih aktivnosti, usamljenošću i sličnim stanjima. Napetost koja prati praznično razdoblje često izaziva glavobolje, prekomernu konzumaciju alkohola, prejedanje i nesanicu. Nekima će se svi ovi osećaji i stanja pojaviti tek nakon što sve prođe, što je čest slučaj.

Tokom zime, jedan od okidača depresije takođe može biti i sezonski afektivni poremećaj, odnosno zimska depresija.

Foto: CBS News

Najvažnije je postaviti realna očekivanja, prvo sebi, a zatim i svima drugima. Važno je razviti plan za upravljanje potencijalnim porodičnim problemima, ali svakako unutar toga plana odrediti svaki dan odmor koji će vam omogućiti preživljavanje svih onih situacija za koje ste svesni da mogu biti okidač za depresiju.

Sledećih nekoliko saveta bi vam moglo biti od koristi:

  • postavite realna  očekivanja,
  • ne preuzimajte više odgovornosti i tereta na sebe nego što možete podneti,
  • napravite popis obaveza i odredite prioritete važnih aktivnosti,
  • budite realni u onome što možete, ali i u onome što ne možete,
  • ne ulažite svu svoju energiju u samo jedan dan (npr. Badnje veče), već uživajte podjednako u svim praznicima,
  • živite u sadašnjem trenutku i gledajte optimistično prema budućnosti,
  • ako ste usamljeni, pokušajte da volontirate kako biste pomogli drugima kojima je još teže,
  • pronađite zabavne aktivnosti (npr. klizanje, šetnje itd.),
  • budite podrška i brinite se za druge,
  • upoznajte nove ljude,
  • odvojite vreme za kontakt s članovima porodice ili prijateljima s kojima se niste dugo videli ili čuli,
  • odvojite vreme za sebe.

Autor: nsuzivo.rs

Komentari: