Početkom priprema za izgradnju mosta preko Dunava između Petrovaradina i Kaća, postalo je izvesno da će u narednih nekoliko godina, prema najavama zvaničnika do 2025, Novi Sad rešiti tranzit na svom istočnom i južnom obodu i kroz izgradnju Fruškogorskog koridora.
Na severnom rubu gradskog područja to je učinjeno izgradnjom režijskih saobraćajnica paralelno s auto-putem E-75, a da bi tranzit potupno zaobišao gradsko područje preostaje da se izgradi obilaznica oko zapadnih delova Novog Sada. O tome je „Dnevnik” prvi pisao tačno pre godinu dana te na taj način i najavio izgradnju severne obilaznice
Novi most preko Dunava koji se gradi u produžetku Bulevara Evrope, da li zbog administrativne rigidnosti ili planskog nasleđa, a možda i zbog obilaznice oko Sremske Kamenice koja će izlaziti na njega, nosi u svom službenom nazivu imenicu „obilaznica”. Otud i nedoumice javnosti da to ne može biti zapadana obilaznica oko Novog Sada, pošto u današnje vreme, za razliku od pre više od pola veka kako je naziv nastao, Bulevar Evrope i novi most polove grad praktično na pola.
Pa gde će i kako će se pružati buduća zapadna obilaznica?
Sada su stvari već jasnije pošto je u ponedeljak u Pokrajinskoj vladi potpisan ugovor radi izrade plana detaljne regulacije, idejnog rešenja i projekta, kao i pratećih studija i elaborata, za izgradnju saobraćajnice (obilaznice) Novi Sad – Veternik – Futog – Begeč – Gložan – Čelarevo – Bačka Palanka. Ugovor su potpisali, uz prisustvo ministra građevinarska Gorana Vesića i predsednika Pokrajinske vlade đigora Mirovića, pokrajinski sekretar za energetiku, građevinarstvo i saobraćaj Ognjen Bjelić i direktor JP „Putevi Srbije“ Zoran Drobnjak. Reč je o projektima vrednim 250 miliona dinara od čega je ovim ugovorom Pokrajinska vlada obezbedila 125 miliona dinara.
Trasa
Prema Prostornom planu Novog Sada, krovnom planskom dokumentu za gradsko područje, zapadna obilaznica bila bi zapravo izmenjena trasa dela državnog puta 1B-12 ili, narodski rečeno, puta Novi Sad – Bačka Palanka. Taj put bi se odvajao od postojećeg nešto pre Begeča, gledano iz pravca Bačke Palanke, i zatim severnim obodom gradske opštine zaobišao Begeč, Futog, Veternik, prošao između Sajlova i Rumenke, te preko novog mosta preko Kanala DTD izašao na prethodno pomenute servisne saobraćajnice duž auto-puta E-75.
Vesić je napomenuo da potpisani ugovori podrazumeva projektovanje dve saobraćajnice – jednu između Temerina i Bečeja čime će Temerin biti spojen sa vojvođanskim „smajlijem“, saobraćajnicom koja će se protezati od Bačkog Brega, preko Sombora, Kule, Vrbasa, Srbobrana, Bečeja, Novog Bečeja, Kikinde do Srpske Crnje i drugu saobraćajnicu, odnosno obilaznicu na trasi auto-puta koja treba da poveže Novi Sad i Bačku Palanku, preko Veternika, Futoga, Begeča, Gložana i Čelareva. Dakle, priča o severnoj obilaznici oko Novog Sada ugledala je svetlost dana. U narednih godinu i po do dve biće pripremljena pripremljna projektna doumentacija, a nakon izgradnje kamioni više neće ići kroz Novi Sad, ni kroz Partizansku ulicu, Detelinaru, Novo naselje ni kroz Ulicu kneza Miloša, već će prolaziće atarom Rumenke, kraj Vetrnika, Futoga, Gložana, Čelareva i stizati do kružnog toka do Bačke Palanke. To će značiti mnogo za Novi Sad, Bački Petrovac, Bačku Palanku, Bač i brojna sela koja će imati pristup brzoj saobraćajnici
U samom Prostornom planu iz 2012. godine naglašava se da je trasa budućeg puta ucrtana u planovima prigradskih naselja, ali da je ona podložna izmenama, pošto su delovi trase „napadnuti” divljom gradnjom. Da bi se trasa precizno tvrdila, u Prostornom planu se navodi da su potrebne određene studije i analize, kao i Generalni projekat sa prethodnom studijom opravdanosti.
U svetlu novih pomaka na pripremama za izgradnju mosta na Dunavu između Bačke Palanke i Neština i time stvaranjem nove veze sever-jug na krajnjem zapadu Vojvodine i to svega pedesetak kilometara od Novog Sada, može se očekivati da će protok robe i ljudi usloviti i brže rešavanje pitanja zapadne obilaznice i već sad prilično opterećenog pravca.
Dok se ne izgradi zapadna obilaznica teretnjaci iz pravca zapada koristiće i dalje gradske bulevare i ulice na Novom naselju i Detelinari kao tranzitni pravac, a da ne spominjemo Begeč, Futog i Veternik. Međutim, nakon rešavanja južne i istočne obilaznice, izgradnje mostova, teško da bi Novom Sadu preostala važnija investicija u gradsku saobraćajnu infrastrukturu, te bi na listi prioriteta ovaj pravac dospeo na prvo mesto.
Dnevnik.rs