U današnje vreme dovoljno je reći samo Bulevar da bi većina Novosađana, ali i ljudi koji dolaze u naš grad znala da se radi o Bulevaru oslobođenja, nekadašnjem Bulevaru 23. oktobra. NS Uživo danas Vam donosi priču o gradnji žile kucavice našeg grada.
POGLEDAJTE JOŠ: OVAKO JE GRAĐEN MOST SLOBODE
Bulevar oslobođenja proteže se od Ulice Narodnog fronta do Bulevara Jaše Tomića, odnosno od Mosta slobode, otvorenog 1981. godine do železničke stanice otvorene početkom 1960-ih.
Dužina Bulevara je 2700 metara, a u najširem delu širok je 50 metara, poseduje 6 kolovoznih traka, odnosno po tri u svakom smeru, kao i bicklističku i pešačku stazu sa zelenim pojasom i drvoredom između njih.
Ukršta se sa nekim od najvećih bulevara i ulica. Ulico Narodnog fronta, Bulevaro cara Lazara, Ulicama Maksima Gorkog i Braće Ribnikar, Futoškom i Jevrejskom ulicom, potom sa Ulicama Pap Pavla i Novosadskog sajma, Bulevarom Kralja Petra i Bulevarom Jaše Tomića.
POGLEDAJTE JOŠ: OVAKO JE GRAĐENA ZGRADA NIS-A
Danas, Bulevar oslobođenja je moderni finansijski distrikt sa savremenim poslovnim zgradama. Svoja sedišta i predstavništva ovde imaju mnoge banke, a najreprezentativniji objekat je svakako zgrada Naftne industrije Srbije, građna između 1989. i 1998. godine.
Gradnja Bulevara počela je 1962. godine i po etapama je građen do kraja 1960-ih, a izgradnjom Mosta slobode dobio je punu funkciju, koju ima i danas.
Skopske kule
Dve kule kod stadiona, nalaze se jedna prekoputa druge. Jedna na Grbavici druga u Starom Gradu. Tadašnji graditelji dali su im ime Skopske kule, zbog toga što su građene po novim standardima koji se tiču gradnje u slučaju jakih zemljotresa. Ovaj standard donet je nakon razornog zemljotresa u Skoplju 1963. godine. Iako se Novi Sad ne nalazi na trusnom području, ove zgrade i danas bi bile jedne od najsigurnijih u slučaju razornog zemljotresa
Bulevar je mogao izgledati i drugačije
Nekada davno pominjala se i još jedna etapa ovog Bulevara, odnosno tunel ispod železničke stanice do Partizanske ulice. Ova ideja nikada nije realizovana. Malo sugrađana zna da je trasom Bulevara trebala da prođe i ruta autoputa E75, međutim tadašnje pokrajinsko rukovodtsvo se suprostavilo toj ideji, pa je Bulevar izgrađen u ovom profilu, a autoput je sagrađen na sadašnjem mestu.
https://www.instagram.com/p/BauCQ2HBwFA/?hl=en&taken-by=nsuzivo.rs
I dalje po najnovijim planovima, ostavljena je mogućnost denivelacije raskrsnica sa Bulevarom cara Lazara i Futoškom ulicom, odnosno izgradnja nadvožnjaka ili tunela na tim mestima. Za sada, ovakve stvari su samo dugoročni planovi.
Objekti na Bulevaru
Na Bulevaru se nalaze mnogi značajni objekti.
Kada se krene od Mosta slobode ka železničkoj stanici, prvo sa leve strane nailazimo na Limanski park, jedan od uređenijih i lepših gradskih parkova. Nastavljajući dalje nailazimo na zgradu NIS-a i Agrovojvodine i na tržni centar Merkator.
Sa desne strane ostaje nam budući tržni centar Promenada i stadion Karađorđe koji sa Spensom čini jednu sportsku celinu, a sa leve strane ostaje nam zgrada Elektrovojvodine.
Potom nailazimo na Skopske kule, a nakon raskrsnice sa Ulicom Maksima Gorkog i Braće Ribnikar prolazimo pored novog solitera u izgradnji, zgrade Credi Agricole banke, Dalton zgrade, ali i mnogih drugih stambeno poslovnih objekata.
Nakon raskrsnice sa Futoškom i Jevrejskom ulicom, nailazimo na Futošku pijacu, zgradu Dnevnika i zgradu kineskog tržnog centra. Nastvaljajući dalje prolazimo pored stambeno-poslovnih objekata i nailazimo na Aleksandar Bulevar centar i zgradu nekadašnjeg pokrajinskog supa.
Daljim putem nailazimo na veliki broj stambenih i poslovnih objekata, ali i na zgradu prekršajnog suda i nekadašnje zgrade Lutrije, Simpa, Kokre i Tunela Jeftinoće. Sve ove zgrade i danas su reperne tačke za ovaj deo Bulevara, posebno kod starijih sugrađana.
Promena imena
Bulevar oslobođenja je sadašnje ima dobio 1991. godine, pre toga zvao se Bulevar 23. oktobra po datumu kada je Novi Sad oslobođen u II svetskom ratu. Na pragu prelaska društva iz socijalističkog u kapitalistički sistem, ni imena bulevara, ulica i trgova nisu pošteđena, pa su u periodu 1990-ih mnogi dobili novi naziv.
https://www.instagram.com/p/BhzUTGbFtZl/?hl=en&taken-by=nsuzivo.rs
Autor: nsuzivo.rs
Ko je tad bio pokrajinsko rukovodstvo? Naklon do zemlje sto nismo zavrsili kao BGD s autoputem po sred grada…
Nije samo Beograd tako svi gradovi na zapadu pa i Beograd su morali imati autoput u sredini grada samo sto Beograd ni Novi Sad nisu gradjeni namenski ni po blokovima kako treba da izgleda.
Samo sablon, blokovi, jednolicnosti, funkcionalnost, a dusa grada se izgubi.
Bitna ispravka. Skopske kule I i II se nalaze u današnjoj Vojvođanskoj ulici br. 1 i 3 (nekadašnja Vera Pavlović 5 i 7). To nisu dve kule na Bulevaru o kojima govorite.
Znam jer živim u jednoj od njih, a živeli su mi i roditelji, kao i deda i baba.
Imam i pisma (kevina pisana ćaletu) krajem 60’ih, adresirana ne ulicom nego na Skopska kula II, što potvrdjuje njihovu lokaciju.
Inače, identične 4 kule se nalaze u Skoplju uz Vardar. Sve ostalo o njima je tačno.
Pozdrav!
Tačno !
Zašto svi uvek zaborave na kule kod Železničke stanice? To uopšte nisu niske zgrade