U današnje vreme dovoljno je reći samo Bulevar da bi većina Novosađana, ali i ljudi koji dolaze u naš grad znala da se radi o Bulevaru oslobođenja, nekadašnjem Bulevaru 23. oktobra. NS Uživo danas Vam donosi priču o gradnji žile kucavice našeg grada.
POGLEDAJTE JOŠ: OVAKO JE GRAĐEN MOST SLOBODE
Bulevar oslobođenja proteže se od Ulice Narodnog fronta do Bulevara Jaše Tomića, odnosno od Mosta slobode, otvorenog 1981. godine do železničke stanice otvorene početkom 1960-ih.
![](https://nsuzivo.rs/wp-content/uploads/2018/04/1175473_565220330201436_1122553165_n.jpg)
Dužina Bulevara je 2700 metara, a u najširem delu širok je 50 metara, poseduje 6 kolovoznih traka, odnosno po tri u svakom smeru, kao i bicklističku i pešačku stazu sa zelenim pojasom i drvoredom između njih.
Ukršta se sa nekim od najvećih bulevara i ulica. Ulico Narodnog fronta, Bulevaro cara Lazara, Ulicama Maksima Gorkog i Braće Ribnikar, Futoškom i Jevrejskom ulicom, potom sa Ulicama Pap Pavla i Novosadskog sajma, Bulevarom Kralja Petra i Bulevarom Jaše Tomića.
POGLEDAJTE JOŠ: OVAKO JE GRAĐENA ZGRADA NIS-A
![](https://nsuzivo.rs/wp-content/uploads/2018/04/22902-1024x673.jpg)
Danas, Bulevar oslobođenja je moderni finansijski distrikt sa savremenim poslovnim zgradama. Svoja sedišta i predstavništva ovde imaju mnoge banke, a najreprezentativniji objekat je svakako zgrada Naftne industrije Srbije, građna između 1989. i 1998. godine.
Gradnja Bulevara počela je 1962. godine i po etapama je građen do kraja 1960-ih, a izgradnjom Mosta slobode dobio je punu funkciju, koju ima i danas.
![](https://nsuzivo.rs/wp-content/uploads/2018/04/Bulevar-1024x653.jpg)
Skopske kule
Dve kule kod stadiona, nalaze se jedna prekoputa druge. Jedna na Grbavici druga u Starom Gradu. Tadašnji graditelji dali su im ime Skopske kule, zbog toga što su građene po novim standardima koji se tiču gradnje u slučaju jakih zemljotresa. Ovaj standard donet je nakon razornog zemljotresa u Skoplju 1963. godine. Iako se Novi Sad ne nalazi na trusnom području, ove zgrade i danas bi bile jedne od najsigurnijih u slučaju razornog zemljotresa
![](https://nsuzivo.rs/wp-content/uploads/2018/04/22218314_1574192979304161_3847417115032000851_o-1024x798.jpg)
Bulevar je mogao izgledati i drugačije
Nekada davno pominjala se i još jedna etapa ovog Bulevara, odnosno tunel ispod železničke stanice do Partizanske ulice. Ova ideja nikada nije realizovana. Malo sugrađana zna da je trasom Bulevara trebala da prođe i ruta autoputa E75, međutim tadašnje pokrajinsko rukovodtsvo se suprostavilo toj ideji, pa je Bulevar izgrađen u ovom profilu, a autoput je sagrađen na sadašnjem mestu.
https://www.instagram.com/p/BauCQ2HBwFA/?hl=en&taken-by=nsuzivo.rs
I dalje po najnovijim planovima, ostavljena je mogućnost denivelacije raskrsnica sa Bulevarom cara Lazara i Futoškom ulicom, odnosno izgradnja nadvožnjaka ili tunela na tim mestima. Za sada, ovakve stvari su samo dugoročni planovi.
![](https://nsuzivo.rs/wp-content/uploads/2018/04/10980152_845367705520029_5455952817196606074_o-1024x740.jpg)
Objekti na Bulevaru
Na Bulevaru se nalaze mnogi značajni objekti.
Kada se krene od Mosta slobode ka železničkoj stanici, prvo sa leve strane nailazimo na Limanski park, jedan od uređenijih i lepših gradskih parkova. Nastavljajući dalje nailazimo na zgradu NIS-a i Agrovojvodine i na tržni centar Merkator.
Sa desne strane ostaje nam budući tržni centar Promenada i stadion Karađorđe koji sa Spensom čini jednu sportsku celinu, a sa leve strane ostaje nam zgrada Elektrovojvodine.
Potom nailazimo na Skopske kule, a nakon raskrsnice sa Ulicom Maksima Gorkog i Braće Ribnikar prolazimo pored novog solitera u izgradnji, zgrade Credi Agricole banke, Dalton zgrade, ali i mnogih drugih stambeno poslovnih objekata.
Nakon raskrsnice sa Futoškom i Jevrejskom ulicom, nailazimo na Futošku pijacu, zgradu Dnevnika i zgradu kineskog tržnog centra. Nastvaljajući dalje prolazimo pored stambeno-poslovnih objekata i nailazimo na Aleksandar Bulevar centar i zgradu nekadašnjeg pokrajinskog supa.
![](https://nsuzivo.rs/wp-content/uploads/2018/04/14138038_508275716043945_7835857243054385808_o-1024x689.jpg)
Daljim putem nailazimo na veliki broj stambenih i poslovnih objekata, ali i na zgradu prekršajnog suda i nekadašnje zgrade Lutrije, Simpa, Kokre i Tunela Jeftinoće. Sve ove zgrade i danas su reperne tačke za ovaj deo Bulevara, posebno kod starijih sugrađana.
![](https://nsuzivo.rs/wp-content/uploads/2018/04/lutrija-1024x768.jpg)
Promena imena
Bulevar oslobođenja je sadašnje ima dobio 1991. godine, pre toga zvao se Bulevar 23. oktobra po datumu kada je Novi Sad oslobođen u II svetskom ratu. Na pragu prelaska društva iz socijalističkog u kapitalistički sistem, ni imena bulevara, ulica i trgova nisu pošteđena, pa su u periodu 1990-ih mnogi dobili novi naziv.
https://www.instagram.com/p/BhzUTGbFtZl/?hl=en&taken-by=nsuzivo.rs
Autor: nsuzivo.rs
Ko je tad bio pokrajinsko rukovodstvo? Naklon do zemlje sto nismo zavrsili kao BGD s autoputem po sred grada…
Nije samo Beograd tako svi gradovi na zapadu pa i Beograd su morali imati autoput u sredini grada samo sto Beograd ni Novi Sad nisu gradjeni namenski ni po blokovima kako treba da izgleda.
Samo sablon, blokovi, jednolicnosti, funkcionalnost, a dusa grada se izgubi.
Bitna ispravka. Skopske kule I i II se nalaze u današnjoj Vojvođanskoj ulici br. 1 i 3 (nekadašnja Vera Pavlović 5 i 7). To nisu dve kule na Bulevaru o kojima govorite.
Znam jer živim u jednoj od njih, a živeli su mi i roditelji, kao i deda i baba.
Imam i pisma (kevina pisana ćaletu) krajem 60’ih, adresirana ne ulicom nego na Skopska kula II, što potvrdjuje njihovu lokaciju.
Inače, identične 4 kule se nalaze u Skoplju uz Vardar. Sve ostalo o njima je tačno.
Pozdrav!
Tačno !
Zašto svi uvek zaborave na kule kod Železničke stanice? To uopšte nisu niske zgrade